Utforsk hjelpemidler og velferdsteknologi
I denne ressursen skal dere jobbe med ulike oppgaver som lar dere utforske eksempler på teknologi som brukes i yrkene innen helse- og oppvekstfag. Dere skal
diskutere hva som menes med hjelpemidler og velferdsteknologi
bli kjent med eksempler på hjelpemidler og velferdsteknologi
hjelpe en tenkt bruker med å finne et egnet hjelpemiddel
skrive en søknad til Nav der dere blant annet presenterer hjelpemiddelet
vurdere hvordan hjelpemiddelet bidrar til at vi når FNs bærekraftsmål
gjennomføre et møte med en saksbehandler i Nav som et rollespill
Begrepene hjelpemiddel og velferdsteknologi brukes litt om hverandre. I denne oppgaven skal dere diskutere hva disse begrepene kan bety.
Ta utgangspunkt i disse forklaringene:
Et hjelpemiddel er en gjenstand eller et tiltak som bidrar til å redusere praktiske problemer for personer med nedsatt funksjonsevne (Nav, 2021).
Med velferdsteknologi menes først og fremst teknologisk assistanse som bidrar til økt trygghet, sikkerhet, sosial deltakelse, mobilitet og fysisk og kulturell aktivitet, og styrker den enkeltes evne til å klare seg selv i hverdagen til tross for sykdom og sosial, psykisk eller fysisk nedsatt funksjonsevne (NOU 2011: 11).
Bruk definisjonene til å finne likheter mellom hjelpemidler og velferdsteknologi. Er det noen forskjell på hjelpemidler og velferdsteknologi, tenker dere? Forklar.
Se filmen om Vetle og legg merke til hvordan han bruker ulike typer hjelpemidler og velferdsteknologi.
Hvilke eksempler på hjelpemidler og velferdsteknologi så dere i filmen?
Hvordan tror dere hverdagen til Vetle hadde vært uten disse hjelpemidlene?
Kjenner dere noen som bruker hjelpemidler eller velferdsteknologi? Hva slags hjelpemidler og velferdsteknologi bruker de?
Nå skal dere få møte Berit og Kader. De er begge i en situasjon der hjelpemidler kan gi dem en bedre hverdag.
Berit (55), kundekonsulent
Berit vokste opp i et røykfylt hjem og har selv kost seg med en røyk til kaffen i over 20 år. Ifølge henne selv kan det bli mye kaffe! Berit elsker jobben som kundekonsulent i et stort forsikringsselskap og vil jobbe til hun blir 70. Minst! "De må bære meg ut hvis de vil bli kvitt meg", humrer Berit.
Men da hun fikk kols for tre år siden, måtte hun endre planene. Berits arbeidssituasjon påvirkes av at hun blir stadig mer tungpustet. Selv daglige gjøremål som personlig hygiene og påkledning gjør at hun må hvile seg før hun har krefter til å lage frokost, så det er vanskelig å rekke jobben i tide. Hun blir fortere sliten og ukonsentrert enn før, og fordi hun hoster mye, er det utfordrende å snakke med kunder i telefonen. Nå gruer hun seg til vinteren, for da blir pusten enda dårligere.
Kader (14), skoleelev
Kader har alltid vært en aktiv gutt, men etter en bilulykke for to år siden tok livet en brå vending. Kader fikk skader i ryggen som gjorde at han mistet førligheten i begge beina. I dag er han avhengig av rullestol for å komme seg rundt.
Kader blir ofte sittende hjemme alene og game når kompisene sykler til basketbanen. Det er vanskelig å komme seg dit, og han synes det er flaut å måtte be om hjelp. Han er frustrert og lei seg fordi han ikke kan være med på alle aktivitetene han drev med før ulykken.
Kader har alltid likt å spille basket og hadde en drøm om å bli proff. Men basket i rullestol? "Det kan jeg sikkert bare glemme", sukker Kader.
Case
Lag deres eget case. Ta gjerne utgangspunkt i noe dere har erfaring med fra praksis, eller situasjoner dere kjenner til fra før.
Gå inn i rollen som fagarbeidere og hjelp Berit eller Kader med å få oversikt over teknologi og hjelpemidler som kan være relevante for dem. Hvis dere mangler informasjon om situasjonen til Berit eller Kader, kan dere gjøre deres egne antakelser.
Hjelpemidler og velferdsteknologi – aktuelle nettsteder:
Kommunens ergoterapeut kommer på hjemmebesøk, og dere får være med når Berit/Kader og ergoterapeuten fyller ut søknad til Nav for å få et hjelpemiddel.
I søknaden må dere blant annet begrunne hvorfor de trenger hjelpemiddelet. Dere kan bruke dokumentasjonsverktøyet under når dere skriver brevet.
Dere sender brevet til det lokale Nav-kontoret. Mens dere venter på svar, ser dere nærmere på hvordan hjelpemiddelet henger sammen med bærekraft.
FNs bærekraftsmål kan brukes som rettesnor når politikere skal fatte vedtak og administrasjonen skal utforme tjenester i kommunene. I denne oppgaven skal dere undersøke hvordan hjelpemiddelet dere har valgt, kan bidra til at vi når bærekraftsmålene.
Tips!
For å få oversikt over hva som menes med bærekraft, og for å bli bedre kjent med FNs bærekraftsmål kan dere gjennomføre aktiviteten "Slumpord med FNs bærekraftsmål".
Etter et par uker får dere en telefon fra en saksbehandler i Nav. Hen har lest brevet dere sendte, og vil gjerne avtale et møte for å diskutere saken nærmere.
Fordel rollene:
Kader/Berit/annen bruker
ergoterapeuten/dere
saksbehandleren
Planlegg møtet
Forbered dere på å spille rollen dere har fått, ved å bruke det dere har funnet ut i oppgavene over.
Brukeren og dere/ergoterapeuten må forberede dere på å begrunne behovet for hjelpemiddelet. Saksbehandler forbereder relevante spørsmål.
Gjennomfør møtet
Når dere er klare, gjennomfører dere møtet med saksbehandleren i Nav som et rollespill.
Den som har rollen som saksbehandler, har forberedt spørsmål som hen vil stille underveis i møtet.
Lykke til med møtet!
Tips!
Gjennomføringen av møtet kan brukes som en muntlig vurdering i naturfag og yrkesfaglig fordypning.
Les gjerne artikkelen om vurdering av muntlig presentasjon.
Diskuter med andre i klassen:
Hvordan var det å spille de ulike rollene?
Hvilke fordeler og ulemper kan hjelpemidler og velferdsteknologi gi
ulike grupper av brukere?
deg som yrkesutøver?
kommunen som leverandør av tjenester?
Hvilke erfaringer har dere fått når dere har jobbet med disse oppgavene, som dere kan ta med dere ut i praksis eller i et framtidig yrke?