Njuike sisdollui
Bargobihttá

Hvordan kan vi leve bærekraftig her?

I denne oppgaven skal du finne eksempler på bærekraftig utvikling på ditt hjemsted i dag. Deretter skal du vurdere hvordan dere som bor der, kan skape ei bærekraftig framtid.

Oppgave: Bærekraft på hjemstedet ditt

I denne oppgaven skal du forklare hva bærekraft er, undersøke forholdene på ditt hjemsted i dag og til slutt vurdere hvordan utviklingen på hjemstedet ditt kan bli bærekraftig.

Lag en (for eksempel ved hjelp av Microsoft Sway) eller en presentasjon.

Mål med oppgaven

Målene med denne oppgaven er at du skal

  • vise at du forstår fagbegreper som bærekraftig utvikling, FNs bærekraftsmål, bryllupskakemodellen, de tre dimensjonene ved bærekraftig utvikling og antropocen

  • bruke fagkunnskap og fagbegreper til å vurdere hvor bærekraftig et sted er

  • komme med forslag til hva som kan gjøre et sted mer bærekraftig

Dette må du ha med

  1. Forklar tre av disse sentrale fagbegrepene: bærekraftig utvikling, FNs bærekraftsmål, bryllupskakemodellen, de tre dimensjonene ved bærekraftig utvikling, antropocen. Bruk egne ord og egne eksempler, helst knyttet til hjemstedet ditt. Da får du vist kompetansen din.

  2. Presenter hjemstedet ditt. Nevn for eksempel folketall, store arbeidsplasser og viktige næringsveier og andre særtrekk ved stedet. Ta gjerne med bilder og kart.

  3. Velg deg ut og presenter tre ulike bærekraftsmål, ett fra hver av de tre dimensjonene ved bærekraftig utvikling (økonomi, sosiale forhold og klima og miljø – se bryllupskakemodellen over).

  4. Velg en eller to ting fra hjemstedet ditt som er knyttet til hvert av de tre bærekraftsmålene du har valgt. Eksempel: La oss si at et av bærekraftsmålene dine er nummer 7: "Ren energi til alle", og det er vindmøller i kommunen der du bor. Da kan du presentere dette og vurdere i hvor stor grad vindmøller er bærekraftige.

  5. Diskuter med utgangspunkt i de tre bærekraftsmålene. Her skal du vurdere hva som skal til for at hjemstedet ditt skal kunne ha bærekraftig utvikling i framtida.

Tips til kilder

Ressurser fra NDLA

Andre nettsteder

Forslag til lærer

Hvis du vil utvide denne oppgaven, har vi to forslag:

  1. Sørg for at elevene velger ulike steder, i stedet for at alle presenterer det samme. Bruk ellers oppgaven over som den er. Elevene fullfører oppgaven individuelt. Deretter setter du elevene sammen i små grupper eller par og ber dem sammenlikne stedene sine. Ta en klasseromssamtale til slutt der dere ser på de ulike stedene og diskuterer likheter og forskjeller når det gjelder mulighetene for å oppnå ei bærekraftig framtid.

  2. Bruk samme form som oppgaven over, men be elevene velge to steder i stedet for ett (og de trenger ikke velge hjemstedet sitt). I tillegg til å løse oppgaven over skal elevene også sammenlikne de to valgte stedene og vurdere likheter og forskjeller når det gjelder mulighetene for å oppnå ei bærekraftig framtid.