Hvordan kan vi leve bærekraftig her?
Oppgave: Bærekraft på hjemstedet ditt
I denne oppgaven skal du forklare hva bærekraft er, undersøke forholdene på ditt hjemsted i dag og til slutt vurdere hvordan utviklingen på hjemstedet ditt kan bli bærekraftig.
Lag en multimodal tekst (for eksempel ved hjelp av Microsoft Sway) eller en presentasjon.
Mål med oppgaven
Målene med denne oppgaven er at du skal
vise at du forstår fagbegreper som bærekraftig utvikling, FNs bærekraftsmål, bryllupskakemodellen, de tre dimensjonene ved bærekraftig utvikling og antropocen
bruke fagkunnskap og fagbegreper til å vurdere hvor bærekraftig et sted er
komme med forslag til hva som kan gjøre et sted mer bærekraftig
Dette må du ha med
Forklar tre av disse sentrale fagbegrepene: bærekraftig utvikling, FNs bærekraftsmål, bryllupskakemodellen, de tre dimensjonene ved bærekraftig utvikling, antropocen. Bruk egne ord og egne eksempler, helst knyttet til hjemstedet ditt. Da får du vist kompetansen din.
Presenter hjemstedet ditt. Nevn for eksempel folketall, store arbeidsplasser og viktige næringsveier og andre særtrekk ved stedet. Ta gjerne med bilder og kart.
Velg deg ut og presenter tre ulike bærekraftsmål, ett fra hver av de tre dimensjonene ved bærekraftig utvikling (økonomi, sosiale forhold og klima og miljø – se bryllupskakemodellen over).
Velg en eller to ting fra hjemstedet ditt som er knyttet til hvert av de tre bærekraftsmålene du har valgt. Eksempel: La oss si at et av bærekraftsmålene dine er nummer 7: "Ren energi til alle", og det er vindmøller i kommunen der du bor. Da kan du presentere dette og vurdere i hvor stor grad vindmøller er bærekraftige.
Diskuter med utgangspunkt i de tre bærekraftsmålene. Her skal du vurdere hva som skal til for at hjemstedet ditt skal kunne ha bærekraftig utvikling i framtida.
Tips til kilder
Ressurser fra NDLA
Andre nettsteder
Forslag til lærer
Hvis du vil utvide denne oppgaven, har vi to forslag:
Sørg for at elevene velger ulike steder, i stedet for at alle presenterer det samme. Bruk ellers oppgaven over som den er. Elevene fullfører oppgaven individuelt. Deretter setter du elevene sammen i små grupper eller par og ber dem sammenlikne stedene sine. Ta en klasseromssamtale til slutt der dere ser på de ulike stedene og diskuterer likheter og forskjeller når det gjelder mulighetene for å oppnå ei bærekraftig framtid.
Bruk samme form som oppgaven over, men be elevene velge to steder i stedet for ett (og de trenger ikke velge hjemstedet sitt). I tillegg til å løse oppgaven over skal elevene også sammenlikne de to valgte stedene og vurdere likheter og forskjeller når det gjelder mulighetene for å oppnå ei bærekraftig framtid.