Sammenligning – bønn
Fordel klassen i grupper på tre eller fire.
Fordel steder i filmen gruppene skal gå inn. For eksempel: Noen begynner etter 3 minutter, andre etter 8, 13, 18, 23, 28 og 33 minutter.
Individuelt
Gå inn i filmen på tiden din gruppe har fått tildelt.
Se fem minutter av filmen fra det punktet og beskriv det du ser og hører, og som du mener kan ha med religion å gjøre. Prøv å være så objektiv som mulig. Her skal dere så langt det går ha et utenfraperspektiv.
Du skal se etter: omgivelser, bekledning, lyd, kropps- og håndbevegelser og rekvisitter som brukes.
Med de andre i gruppen
Gå gjennom notatene deres. Har dere sett mye av det samme? Se gjerne klippet om igjen. Oppdater egne notater.
Hvilke religioner har dere sett? Kan dere bestemme retning(er)? Spør læreren om hjelp hvis dere står fast.
Undersøk om de ulike fenomenene dere har observert, har en spesiell religiøs betydning eller begrunnelse i religionene. Velg én eller to ting per gruppemedlem.
Tips til gjennomføring:
Fordel oppgavene i gruppa, men hjelp hverandre underveis og etter hvert som dere blir ferdige.
I dette arbeidet bør dere bruke andre kilder, og lærer må kanskje veilede noe.
Er det noe av det dere har funnet, som går igjen i flere religioner? Har de i tilfelle samme betydning?
Hvorfor kan bønn være et godt utgangspunkt for å lære om andre fenomener i religionen som for eksempel lære, syn på gud(er) og etikk? Bruk eksempler fra gruppene sitt arbeid.
Ninian Smart snakker om syv dimensjoner i religion. Ritualer er en av disse. Vi ser ofte at de forskjellige dimensjonene påvirker hverandre. Forklar ut fra arbeidet dere har gjort.
Guoskevaš sisdoallu
En oversikt over Ninian Smarts syv religionsdimensjoner.
Sett sammen nye grupper og sammenlign rollen bønn har i minst to religioner/trosretninger.