Njuike sisdollui
Oahppanbálggis

Don leat dál muhtin oahppobálgás:
Bærekraftig utvikling for alle

Bargobihttá

Sosial sårbarhet rundt om i verden

I denne oppgaven skal du få besøke en familie og vurdere hvor sårbar denne familien er i møte med klimaendringer og naturkatastrofer.

Hvis det kommer en tørkeperiode, en flom eller en orkan, vil den sosiale sårbarheten vår avgjøre hvor hardt rammet vi blir. Nå skal dere få besøke ulike familier rundt omkring i verden og vurdere hvor godt rustet de er.

I denne oppgaven skal dere bruke puslespillmetoden, eller jigsaw-metoden, som ble utviklet av den amerikanske psykologen Elliot Aronson i 1971. Du kan lese mer om metoden på nettstedet The Jigsaw Classroom. Hele opplegget tar cirka 90 minutter å gjennomføre.

Forberedelser

  • Del dere inn i basisgrupper på fire til seks elever.

  • Fordel disse seks landa på medlemmene i gruppa – et land per person: Sverige, USA, Haiti, Kina, Rwanda og Brasil. Gruppemedlemmene skal nå vurdere den sosiale sårbarheten for hver sin familie i hvert sitt land.

Individuelt arbeid

Du skal nå jobbe individuelt i 20 minutter og forsøke å kartlegge den sosiale sårbarheten til en konkret familie.

Klikk deg først inn på landet du har fått tildelt, i kartet nedenfor, og velg deg en familie. Se på bildene fra hjemmet til din familie for å få et inntrykk av familiens levekår.

For å kunne vurdere familiens sosiale sårbarhet må du vite hva sosial sårbarhet er. Det finner du ut i artikkelen om sosial sårbarhet og ekstremvær.

I tillegg kan du finne mer informasjon om landet på nettstedene til Store norske leksikon og FN-sambandet, og du kan bruke Gapminder Tools for å se ulik statistikk om landet – se lenkene nedenfor. I Gapminder Tools kan du selv endre hvilke land som skal vises, og hva som skal vises på x- og y-aksen. Du kan også se utviklingen over tid ved å trykke på avspillingsknappen.

Du finner ikke et fasitsvar på denne oppgaven. Prøv likevel å vurder de sosiale sårbarhetene til din familie ved hjelp av bildene fra familien og informasjonen du finner på nettstedene ovenfor.

Ekspertgrupper

Sett dere sammen i ekspertgrupper og jobb sammen i ti minutter. De som har fordypet seg i samme land, skal nå sitte sammen. Del det dere har funnet ut. Har dere sett på de samme familiene eller på ulike familier? Hva har dette å si for resultatet? Forbered dere på hvordan dere etterpå kan presentere landet og familiens sårbarhet for basisgruppa.

Deling og diskusjon

Sett dere tilbake i basisgruppene og presenter det dere har funnet ut, for hverandre. Hvor sosialt sårbare er de ulike familiene? Hver ekspert får tre–fire minutter til å presentere.

Diskuter i gruppa til slutt. Bruk tre-fem minutter per spørsmål:

  1. Hvilken familie er mest sårbar, og hvorfor?

  2. Hvilken familie er minst sårbar, og hvorfor?

  3. Hvilke av faktorene som påvirker sårbarheten, tror dere er mest avgjørende? Er den samme faktoren like avgjørende for alle familiene, eller varierer dette fra land til land?

Oppsummer i klassen hvis dere får tid.

CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Hans Græsli.
Maŋemusat ođastuvvon 2022-06-14