Påstander om klima og solidaritet
Instruksjoner
Hele klassen stiller seg midt i klasserommet. Den ene sida av klasserommet representerer "helt enig". Den andre sida representerer "helt uenig". Resten av klasserommet er en gradvis skala mellom disse ytterpunktene.
Læreren leser opp en og en av påstandene i boksen nedenfor.
Når læreren har lest opp en påstand, må hver elev velge hvor de vil stille seg på skalaen.
Når alle elevene har valgt hvor de vil stå, kan dere gjerne reflektere litt over påstanden og hvordan klassen valgte å stille seg. Gjennom refleksjonen bør dere prøve å få fram noen av nyansene ved påstanden og hvor dere har plassert dere.
Påstander
Nordmenn har et usolidarisk forbruk.
Godt utviklede vestlige land bør redusere sine klimagassutslipp og sitt økologiske fotavtrykk først.
Folk i Rwanda kan ikke få samme levestandard som oss her i Norge.
Teknologisk utvikling vil gjøre det mulig for alle å leve gode liv med et høyt forbruk.
Høyt forbruk er viktig for å leve et godt liv.
Siden India har hatt lite klimagassutslipp tidligere, bør de kunne ha litt mer nå framover.