Njuike sisdollui
Oahppanbálggis

Don leat dál muhtin oahppobálgás:
Kjønnsmangfold

Dán lea/leat čállán Karl Henrik Aanesen ja Miriam Aurora Hammeren Pedersen .
Maŋemus ođastuvvon 15.10.2021
Bargobihttá

Kjønnsmangfold

I samfunnet møter du mange normer og forventninger knyttet til kjønn. Det kan handle om klær, oppførsel, interesser og yrkesvalg. Men hva er egentlig kjønn? Hvordan påvirker kjønnsnormene oss, og hva skjer når noen bryter disse normene?
Tekstbeskrivelse av musikkvideoen

Et barn på 9–10 år med kort, krøllete hår er kledd i kjole og hopper opp og ned på en trampoline mens det smiler.

Barnet sitter med kjole i klasserommet, mens læreren underviser. Noen av de andre barna ser skeptisk på barnet, og en gutt lager feminine bevegelser for å erte det, før læreren avbryter ertingen. I neste klipp ser barnet ut i lufta og går deretter alene ut av klasserommet for å ta på seg ytterklær.

Barnet står og speiler seg, mens det svinger på kjolen. Det leker deretter med rosa og turkise modellfigurer.

Barnet spiser middag med en voksen mann og en voksen kvinne som tilsynelatende er faren og moren. Det leker med den turkise modellhesten sin og grer håret på hesten mens det smiler. Faren ser irritert på barnet, river modellhesten vekk og kaster den i gulvet. Moren reagerer på mannens oppførsel, og de begynner å krangle om modellhesten.

Moren går på gata sammen med barnet. De har på seg hver sin kjole og passerer mange på veien som ser rart på dem.

Det er etter skoletid. Barnet går sammen med de andre ut av skolebygningen. Det har på seg kjolen sin, og en gutt roter til barnets hår for å erte. De andre foreldrene som venter utenfor skoleporten ser rart på barnet i kjole. Faren står også og venter. Han er tilsynelatende irritert, røsker til seg barnets hånd og drar det med seg bort fra skolen.

Læreren sitter i et tomt klasserom og snakker med moren og faren til barnet. De diskuterer og er uenige. Til slutt reiser moren seg opprørt og går ut av klasserommet.

Barnet sitter ved middagsbordet sammen med moren og faren, er trist og nekter å spise noe av maten foran seg. Moren forsøker å trøste, men faren er irritert og nekter henne å fjerne tallerkenen foran barnet. Moren går fra bordet og setter seg på en sengekant, mens faren spiller dataspill. Faren går etter hvert opp trappa til soverommet, og på veien slukker han lyset i stua mens barnet fremdeles sitter ved bordet med middagstallerkenen foran seg.

Neste morgen kommer moren og faren ned trappa etter å ha sovet. Barnet sitter fremdeles ved bordet. Da blir moren opprørt, dytter faren vekk og omfavner og klemmer barnet.

Faren jogger og stopper opp mens han ser på en mann som spiller ball med en gutt.

Barnet er på skolen og har nå på seg bukse og en nøytral piqueskjorte. Samtidig sitter faren ettertenksom hjemme på barnets seng mens han holder kjolen til barnet i hånda. Barnet går så alene ut av klasserommet, mens læreren holder armen på barnets skulder. Utenfor skolen står de samme foreldrene som tidligere. De ser på noe. En av dem rister på hodet, noen smiler, peker og ler, og en snur seg opprørt vekk. Barnet kommer ut i skolegården og oppdager det alle de andre foreldrene ser på. Det er faren, som nå har på seg en kjole og står og venter. Barnet blir først overrasket, så veldig glad og løper mot faren og kaster seg i armene hans.

Faren og barnet går bortover veien. Begge har på seg kjole, og de holder hverandre i hendene.

Oppgave 1. Kjønnsnormer

Se videoen og diskuter

  1. Er det mulig å si noe om hvilken barnet i filmen har?

  2. Hvilke negative reaksjoner blir barnet møtt med når det bryter de tradisjonelle kjønnsnormene?

  3. Hvorfor reagerer en del mennesker negativt når noen bryter tradisjonelle normer og forventninger knyttet til kjønn?

  4. Hvorfor velger faren til slutt å ta på seg en kjole? Hva tenker dere om det faren gjør her?

  5. Er det lettere for jenter å kle seg og oppføre seg maskulint enn det er for gutter å kle seg og oppføre seg feminint? Hvorfor tror dere eventuelt det er slik?

  6. Hvordan kan vi skape et samfunn der vi selv kan velge hvordan vi skal se ut og oppføre oss med tanke på kjønn – uten å være redde for negative reaksjoner?

Oppgave 2. Hva er kjønn?

Diskuter i grupper:

  1. Hva er kjønn?

  2. Hvordan er samfunnet med på å forme oppfatningen vår av kjønn? Gi konkrete eksempler?

  3. Hvordan påvirker kjønn måten vi tenker, føler og handler? Gi konkrete eksempler.

  4. Er dagens ungdommer mer åpne for at mennesker kan bryte med tradisjonelle kjønnsnormer og forestillinger om hva kjønn er enn tidligere? Gi konkrete eksempler.

Oppgave 3. Hvordan blir vi påvirket av kjønn?

Dere kan svare individuelt eller i grupper.

  1. Hvordan påvirker kjønn hverdagen deres? Start med når dere stod opp i dag tidlig og kartlegg resten av dagen så konkret som mulig. Tenk over hvordan kjønn påvirker for eksempel

    • innredningen, klær og hvor mye tid dere bruker på badet

    • interesser, fritidsaktiviteter, musikksmak, kjæreste og venner

    • kroppspråk, hvordan dere snakker, og hva dere snakker om

    • bruken av sosiale medier, hvem dere følger, og hva dere er opptatt av

    • framtidsplaner, ønsker og drømmer

  2. Hva tror dere ville skjedd hvis dere brøt med ulike og forventninger knyttet til kjønn? Det kunne for eksempel være at dere hadde valgt klær, utseende eller interesser som er knyttet til motsatt kjønn.

    • Hvordan tror dere andre ville reagert hvis dere brøt kjønnsnormene?

    • Hvordan tror dere det ville føles å bryte med andres forventninger når det gjelder kjønn?


Denne oppgaven er skrevet i samarbeid med Rosa kompetanse.

Guoskevaš sisdoallu

Fágaávdnasat
Hva er kjønn?

Hva er kjønn? Vi kan betrakte kjønn fra fire ulike perspektiver: kropp, juridisk kjønn, kjønnsuttrykk og kjønnsidentitet.

Fágaávdnasat
Hva er kjønnsmangfold?

Det store mangfoldet av kjønnsidentiteter og kjønnsuttrykk som finnes blant mennesker, kaller vi kjønnsmangfold.

CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Karl Henrik Aanesen.
Maŋemusat ođastuvvon 2021-05-27