Njuike sisdollui
Bargobihttá

Tema: Skolestart

Et godt klassemiljø er noe du skaper sammen med de andre elevene i klassen. I starten av skoleåret er det viktig å bli godt kjent med de andre elevene og bygge gode og trygge relasjoner. Det er også viktig å vite hvem du kan ta kontakt med hvis du møter på utfordringer i løpet av skoleåret.

Nedenfor har vi samlet et forslag til oppgaver dere kan jobbe med helt i starten av skoleåret. Forslagene er samlet i økter som varer cirka 20–30 minutter. Det passer derfor godt å jobbe med dem i klassens time. Vi har laget et forslag til progresjon som passer hvis dere vil jobbe med flere ulike økter over en lengre periode. Det er likevel ikke nødvendig å følge denne rekkefølgen. Dere kan godt velge ut én eller to økter og bare jobbe med dem.

Økt 1: Bli kjent

Hvis dere skal trives sammen i klassen, er det viktig å bli godt kjent. I denne oppgaven skal dere jobbe med ulike øvelser for å bli bedre kjent. Velg noen øvelser dere synes virker spennende fra artiklene nedenfor, og gjennomfør dem i eller utenfor klasserommet:

Bli kjent-øvelser

Bli kjent-aktiviteter fra Strinda videregående

Økt 2: Nytt miljø

I starten av skoleåret er det viktig å bygge gode relasjoner. I denne oppgaven skal dere først gjennomføre et kort intervju med en medelev, før dere jobber i grupper med å bli bedre kjent. Deretter skal dere lage ei liste med viktige momenter for å bygge relasjoner og få venner på videregående. Den siste oppgaven kan dere gjerne oppsummere i plenum til slutt.

Nytt miljø

Økt 3: Gode og dårlige relasjoner

I en klasse kan dere ha både gode og dårlige relasjoner. Hvordan kan dere skape flere gode relasjoner i klassen? I denne oppgaven skal dere ta bilder som uttrykker gode og dårlige relasjoner og presentere dem for klassen. Når dere er ferdig med oppgaven, kan dere gjerne reflektere sammen over hvordan dere kan få til bedre sosiale relasjoner.

Ta bilder av gode og dårlige relasjoner

Økt 4: Hvem kan jeg snakke med?

Du kan møte ulike utfordringer på videregående. Da er det nyttig å vite hvem du kan snakke med om utfordringene, både på skolen og utenfor. I denne økten skal dere først gjøre dere kjent med hvem dere kan snakke med på skolen, og hvem dere kan ta kontakt med utenfor skolen. Deretter kan dere jobbe med konkrete caser og komme med forslag til hvem som kan kontaktes i de ulike tilfellene.

Hvem kan du snakke med på videregående skole?

Hvem kan du snakke med utenfor skolen?

Tips til gjennomføringen av denne økten

I lenkene til denne økten er det ikke noen egne oppgaver. I første del av økten kan derfor elevene selv eller læreren gå gjennom artiklene med forslag til hvem elevene kan ta kontakt med.

I andre del av økten kan elevene jobbe med konkrete eksempler og forsøke å komme med forslag til hvem som kan kontaktes når de møter ulike utfordringer.

  • Elevene kan for eksempel skrive forslag til utfordringer på lapper som de blander sammen, slik at det blir anonymt. Deretter kan de sitte i grupper, trekke én og én lapp og forsøke å finne et svar i felleskap.

  • Læreren kan også gi elevene forslag til utfordringer, som for eksempel: Hvem tar du kontakt med hvis du

    • blir borte fra undervisningen noen uker

    • ønsker å bytte fag, linje eller klasse

    • blir ufrivillig gravid

    • trenger tilrettelegging – for eksempel på grunn av dysleksi

    • opplever psykiske vansker og orker ikke å gå på skolen

    • blir mobbet av medelever

    • er bekymret for en venn som misbruker narkotika

    • blir utsatt for et overgrep

    • har økonomiske problemer som går ut over skolen

    • mister helt motivasjonen for skolearbeid

    • ikke klarer å bli kjent med noen andre på skolen

    • har en hjemmesituasjon som er så vanskelig, at den går ut over skolen

CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Karl Henrik Aanesen.
Maŋemusat ođastuvvon 06/27/2024