Tema: Klassemiljø
Nedenfor har vi samlet et forslag til oppgaver dere kan jobbe med for å skape et bra klassemiljø. Forslagene er samlet i økter som varer cirka 20–30 minutter, så det passar godt å jobbe med dem i klassens time. Vi har laget et forslag til progresjon som egner seg viss dere ønsker å jobbe med flere økter over en lengre periode. Det er likevel ikke nødvendig å følge denne rekkefølgen. Dere kan godt velge ut én eller to økter og bare jobbe med dem.
Hva er det som kjennetegner et godt klassemiljø? I denne oppgaven skal dere jobbe i grupper og reflektere over hva dere forbinder med et godt klassemiljø. Oppgaven er organisert som en uhøytidelig konkurranse mellom gruppene.
Hva kjennetegner et godt klassemiljø?
I en ny klasse møter du på mange ulike utfordringer. Hva gjør du hvis du for eksempel ikke tør å si noe i klassen, hvis du ser at noen holdes utenfor, eller hvis du er i ei gruppe som samarbeider dårlig? I denne oppgaven skal dere først reflektere alene over noen utfordringer, og deretter diskutere ulike caser sammen i grupper.
Sosiale medier kan være en nyttig og viktig arena for å skape gode relasjoner og et godt klassemiljø. I denne oppgaven skal dere jobbe i grupper og diskutere ulike caser om sosiale medier.
Verdier som respekt, inkludering, tilhørighet, selvstendighet, trygghet og omtanke er viktige for et godt klassemiljø. I denne oppgaven skal dere jobbe i grupper og finne konkrete eksempler på hva disse verdiene betyr i klasserommet. Deretter skal dere rangere hvilke verdier dere tenker er viktigst for å skape et godt klassemiljø.
Hvordan vil dere ha det i klassen? I denne oppgaven skal dere jobbe fram en felles beskrivelse av hvordan dere vil ha det sammen i klasserommet. Dere starter med å jobbe individuelt med å formulere forslag, deretter reflekterer dere over forslagene i par, før dere diskuterer forslagene i grupper. Til slutt utfører dere en felles avstemning i plenum.