Njuike sisdollui
Bargodoaibma

Kampanje om forbrukerrettigheter

Den nye buksen du kjøpte revnet etter tre dager, eller du har kjøpt noe over nett som du angrer på. I mange tilfeller kan du få tilbake pengene eller få et nytt produkt. Lag et kampanjeprodukt om forbrukerrettigheter.

Forbrukerrådet er en uavhengig interesseorganisasjon som jobber for forbrukerne. Det får statlig støtte og er fristilt politisk. Forbrukerrådet skal hjelpe forbrukerne å ta gode valg og jobber opp mot næringsliv og styresmaktene. Forbrukerrådet gir råd og tips til forbrukerne, har utformet en rekke kjøpskontrakter og kan hjelpe i tvistesaker.

Oppdrag

Du skal lage produkter i en holdningskampanje for Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet ønsker at flere skal lære om forbrukerrettigheter.

Kampanjen skal gå over to måneder.

Du skal utforme et budskap og lage skisser til minst to produkter.

Forklar hvor kampanjeproduktene bør plasseres, tenk på målgruppa.

Forbrukerrådet har mange gode ressurser på nettsidene sine. De ønsker nå å sette i gang en kampanje som de ønsker skal bli sett av mange, slik at flere blir klar over forbrukerrettighetene sine.

De ønsker at du skal lage kampanjeprodukter til ett av disse oppdragene og si hvor produktene bør plasseres for å nå målgruppen. Husk å plassere logoen til Forbrukerrådet på kampanjeproduktene.

Finn ut mer om forbrukerrettigheter ved å lese denne artikkelen om dine rettigheter som forbruker: Forbruker i dag og i morgen.

Oppdrag 1: Leiekontrakt til leilighet

Informer om hva man som leietaker bør tenke på første gang man skal leie en leilighet. Nevn leiekontrakten fra nettsiden til Forbrukerrådet. Kom med råd.

Målgruppe: unge 18-22 år som skal leie leilighet for første gang

Målgruppas økonomi: ikke så god

Oppdrag 2: Å angre på et kjøp

Informer om å angre på et kjøp i butikk og på nett, og hva slags rettigheter du har som forbruker.

Målgruppe: kvinner og menn 30–35 år

Målgruppas økonomi: god, kjøper ofte nye klær, sko og utstyr

Oppdrag 3: Havnet i pengeknipe

Kom med konkrete råd og tips til noen som har havnet i pengetrøbbel, eller står i fare for å gjøre det. Hva bør de gjøre?

Målgruppe: unge menn 18–23 år eller kvinner 40–50 år

Målgruppas økonomi: ganske dårlig

Noen forslag til kampanjeprodukter, størrelse står i parentes

Stående video: Snapchat, Instagram stories eller Facebook stories. (1080x1920px).

App: skiss ut en idé til en app knyttet til temaet, det andre produktet må reklamere for appen.

Digital plakat: til bruk på nettsider eller sosiale medier (Instagram: kvadratisk eller bredde 1080x556 px, Facebook: minimum 1080x1080px).

Trykt plakat: stående format, til å henge opp eller publisere i blad/avis/magasiner (A3).