Njuike sisdollui
Bargobihttá

Hvilke rettigheter har du som forbruker?

Hva gjør du når mobiltelefonen slutter å fungere etter tre måneder, eller du ønsker å bytte noe du nettopp har kjøpt? Du har mange rettigheter som forbruker, og det lønner seg å vite hvordan du kan bruke dem.

Oppgave 1: Dine forbrukerrettigheter

Se filmen over.

  1. Hva er forskjellen på en reklamasjonsrett og en garanti?
  2. Hvorfor tror du så få personer kjenner forbrukerrettighetene sine?
  3. Hvilke konsekvenser kan det ha at selgere og kjøpere ikke kjenner forbrukerrettighetene sine?

Oppgave 2: Caser om forbrukerrettigheter

Utforsk deres rettigheter som forbrukere ved å løse disse casene. Finn svarene ved å søke på nett eller i artikkelen vår "Forbruker i dag og i morgen", hos økonomilappen.no eller i forbrukerkjøpsloven.

  1. Russelåten

    Du har betalt 20 000 til en kompis av en kompis for en russelåt. Dere har ikke skrevet noen kontrakt, men du har lagret SMS-ene der dere gjorde en avtale. Du hører aldri noe mer fra ham at du har overført pengene, og dere får ikke noen russelåt. Hva kan dere gjøre for å få tilbake pengene?

  2. Oppvaskmaskinen

    Du har kjøpt en oppvaskmaskin på Power i Kongsberg. Etter tre år slutter den å virke, du får en feilmelding E2. Merket er Electrolux. Hva har du rett på som forbruker her? Tips: Finn ut hva reklamasjon betyr, det trenger du å vite for å kunne svare på dette spørsmålet.

  3. Leiligheten

    Du kjøper en leilighet, den er et oppussingsobjekt med gammelt bad og kjøkken. I annonsen står det at leiligheten selges «som den er». Når du har bodd i leiligheten i en måned, ser du at selgeren har skjult et digert hull i badegulvet ved å flytte et skap til å stå over. Har du rett til å få erstatning når det stod at den selges «som den er»?

  4. Mobiltelefonen

    Du kjøper en mobiltelefon på nett. Etter en uke finner du ut at du ikke har råd til å beholde den. Hvilke muligheter har du da til å heve kjøpet?

  5. Hodetelefonene

    Du har kjøpt et par hodetelefoner i butikken med bankkortet ditt. Etter seks måneder slutter hodetelefonene å virke, men du finner ikke igjen kvitteringen for kjøpet. I nettbanken din finner du en utskrift for kjøpet, men selgeren i butikken sier at du må ha kvitteringen for å reklamere. Hvilke rettigheter har du i denne situasjonen?