Njuike sisdollui
Oahppanbálggis

Don leat dál muhtin oahppobálgás:
22. juli 2011

Bargobihttá

Prosjekt: 22. juli 2011

I denne prosjektoppgaven skal klassen sammen belyse sentrale problemstillinger rundt det som skjedde 22. juli 2011. Dere skal jobbe i grupper og med ulike fordypningsemner.

Om prosjektet

Dette prosjektet består av tre faser:

  1. Gruppearbeid: Gruppene fordyper seg i ulike emner.

  2. Deling: Gruppene deler det de har funnet ut, med klassen.

  3. Individuelt arbeid: Hver elev skriver et oppsummerende refleksjonsnotat.

I refleksjonsnotatet skal dere bruke det dere har lært i gruppearbeidet og av de andre gruppene, slik at dere kan svare på noen sentrale spørsmål om 22. juli.

Hovedspørsmål

Gjennom prosjektet skal dere søke etter svar på følgende seks hovedspørsmål:

  1. Hvorfor angrep Behring Breivik nettopp regjeringskvartalet og Utøya?

  2. Hvordan taklet Norge krisen?

  3. Hva ble konsekvensene av terrorangrepet?

  4. Hvordan kunne et slikt angrep skje?

  5. Hvordan kan vi hindre at noe liknende skjer igjen?

  6. Hvordan påvirker terror og ekstremisme politisk deltakelse?

Relevante fag

Denne oppgaven kan jobbes med som et større prosjekt i ett eller flere fag. Relevante fag i dette prosjektet kan være

  • norsk

  • samfunnskunnskap

  • historie

  • religion og etikk

  • sosiologi og sosialantropologi

  • politikk og menneskerettigheter

  • historie og filosofi

  • kommunikasjon og kultur

  • psykologi

  • rettslære

  • mediefagene

Dere kan velge blant mange ulike fordypningsemner. Skal dere f.eks. jobbe med prosjektet i historie og i mediefag, velger dere de emnene som er mest relevante for disse fagene.

Fase 1: gruppearbeid

Jobb i grupper på 2–4 elever og fordel ulike fordypningsemner mellom gruppene. Dere finner forslag til fordypningsemner under.

Hver gruppe skal sette seg inn i fordypningsemnet sitt og forsøke å svare på hovedspørsmålene over, ut fra en faglig innfallsvinkel.

Vær oppmerksom på at ikke alle fordypningsemnene belyser samtlige hovedspørsmål. I noen tilfeller vil et fordypningsemne kanskje bare belyse to eller tre spørsmål.

Forslag til fordypningsemner
  1. Ytringsfrihet og hatefulle ytringer

  2. Mangfold og "multikulturalisme"

  3. Radikalisering

  4. Høyreekstremisme

  5. Konspirasjonsteorier

  6. Ekkokammer

  7. Rasisme / islamofobi

  8. Ondskap

  9. Beredskap og overvåkning

  10. Risiko og krise

  11. Utenforskap

  12. Psykisk helse

  13. Terrorisme

  14. Straff

  15. Ofrene

  16. Historiebruk og historieforfalskning

  17. Minnesteder og minnemarkeringer

  18. Historisk kontekst

  19. 22. juli i kunst og litteratur

  20. Politisk engasjement blant ungdom

  21. "Mer demokrati, mer åpenhet"

  22. Mediedekning

  23. Arbeiderpartiet (Ap)

  24. Å møte hat med kjærlighet

Fase 2: deling

Gruppene skal dele det de har funnet ut med klassen. Dere kan for eksempel forberede en kort presentasjon og skrive en kort tekst som oppsummerer det dere har funnet ut.

Fase 3: individuelt arbeid

Til slutt skriver alle et individuelt refleksjonsnotat. I notatet skal dere forsøke å svare på de seks hovedspørsmålene. Det er viktig at dere får fram hva klassens samlede arbeid har vist av bredden og kompleksiteten i spørsmålene.