Njuike sisdollui
Bagadus

Informasjon om skriftlig eksamen

Hva bør du gjøre for å forberede deg til eksamen? Her får du noen nyttige tips!

Eksamenstrening på NDLA

I emnet Vurdering og eksamen finner du nyttig informasjon om eksamen og oppgavetypene du vil møte. Emnet inneholder også oppgaver som likner dem du møter på eksamen. De fleste av disse oppgavene har fasit eller en løsningsveiledning. Vi håper dette blir nyttig når du skal forberede deg.

Informasjon om eksamen

Skriftlig eksamen i spansk gis sentralt og er den samme for elever i hele Norge. Det er lurt å gjøre seg kjent med ressursene som ligger på Utdanningsdirektoratets (Udir) nettsider for eksamen. Der finner du generell informasjon om eksamen, eksamensveiledning med vurderingskriterier samt tidligere gitte eksamensoppgaver som du kan bruke for å øve. Gjør du deg godt kjent med det som venter, kan eksamensdagen bli mindre stressende.

Siden oppgavene hos Udir ikke har fasit, kan det være lurt å alliere seg med noen andre i klassen, med læreren eller med andre du vet er flinke i spansk, når du skal jobbe med oppgavene. Da kan dere diskutere det som er vanskelig, og finne løsninger sammen.

Eksamensveiledninger med vurderingskriterier på Utdanningsdirektoratets nettsider

Tidligere gitte eksamensoppgaver på Utdanningsdirektoratets nettsider

Passord for oppgavene

Du trenger passord for å komme til oppgavene hos Udir. Dette passordet endres fra tid til annen. Søk på nettet, eller spør læreren din for å få det nyeste passordet. Passordet våren 2024 er "Eksamen".

Hva slags oppgaver kan du vente å få?

Jo bedre du kjenner til oppgavetypene du kan møte på eksamen, desto tryggere vil du føle deg på selve eksamensdagen!

Skriftlig eksamen i fremmedspråk består av to deler:

  • del 1 (lesing). Denne delen har fire leseforståelsesoppgaver.

  • del 2 (skriving). Denne delen har tre skriveoppgaver.

Del 1: Lesing

Del 1 av eksamen består av oppgaver som tester leseforståelse. Denne delen blir vurdert automatisk. Oppgavetypene varierer, men her er en oversikt over de vanligste typene.

Vurdering av påstander (sant eller usant)

I denne typen oppgave leser du en tekst på spansk og velger deretter om påstandene, som står på norsk, er sanne, usanne eller ikke nevnes i teksten.

Sammenkoplinger med tekst

Her skal du kople sammen korte tekster eller tekst og bilde.

Velg riktig ord

I denne typen oppgave får du vanligvis en sammenhengende tekst som forklarer eller beskriver noe. Teksten mangler noen ord som skal plasseres på riktig sted. Noen ord pleier å bli til overs.

Velg riktig ord blant flere alternativer

Denne oppgavetypen er nokså lik den forrige. Også her skal du plassere ord på riktig sted i en tekst, men nå skal du velge riktig ord fra ei liste. Alternativene står ofte listet opp i en nedtrekksmeny (rullegardin), men de kan også stå i parentes: (x/x/x).

Del 2: Skriving

I del 2 skal du gjøre deg forstått på spansk ved å bruke det du har lært i faget. Du skal svare på noe du leser (interaksjon), videreformidle informasjon (mediering) og produsere en tekst i en gitt sammenheng (skriftlig produksjon).

Skriveoppgavene varierer i lengde, men en lengde på mellom 80 og 220 ord er vanlig. Som regel begynner du med å skrive en kort tekst for så å skrive to litt lengre tekster. Du blir bedt om å skrive ulike typer tekster, som for eksempel e-post, meldinger, innlegg, kommentarer og korte fortellinger.

Hvilke hjelpemidler har du lov til å bruke?

Hjelpemidler er kilder som læreboka, NDLA, egne notater, ordbøker og andre verktøy. På eksamensdagen er de fleste hjelpemidlene tillatt, men med noen viktige unntak:

  • Du har ikke lov til å kommunisere med andre under eksamen. Det betyr at du ikke kan bruke samskriving, chat eller liknende.

  • Du kan ikke bruke oversettelsesprogrammer.

  • Du kan ikke bruke kunstig intelligens som chatbots/prateroboter eller tilsvarende teknologi.

  • Du skal skrive svaret ditt rett inn i tekstboksen. Det er ikke tillatt å kladde i et annet program og så klippe og lime inn svaret.

  • På eksamensdagen får du kun tilgang til et begrenset antall nettsider. Du finner en oppdatert oversikt over nettbaserte hjelpemidler på VIGOs nettsider.

Øv deg på å oppgi kilder

Når du bruker kilder, er det viktig at du oppgir dem i ei kildeliste. Det er viktig å få vist at du kan bruke kilder på en god måte, så bruk litt tid på å lage kildeliste. Alle eksamensbesvarelser blir kontrollert for plagiat. Bruker du kilder uten å oppgi dem, kan det ha konsekvenser for vurderinga av besvarelsen din.

Øv deg på å skrive kilder så tidlig som mulig i skoleåret, slik at du blir vant til hvordan det skal gjøres. Bruk gjerne Kildekompasset for å finne ut hvordan du oppgir kilder på rett måte, eller besøk NDLAs nettsider om kildebruk.

Har du for eksempel brukt noe du husker fra boka, bør du oppgi den som kilde. Husk at det bare er kilder andre kan finne igjen og bruke, som skal være med i ei kildeliste. "Læreren sa det" eller "mitt eget hode" skal derfor ikke være med på kildelista.

Kilder

Utdanningsdirektoratet. (2024, 3. april). Forberede og ta eksamen. https://www.udir.no/eksamen-og-prover/eksamen/forberede-og-ta-eksamen/

Utdanningsdirektoratet. (u.å.). Eksamensveiledning for fremmedspråk I og II, 2024. Tilgjengelig via https://sokeresultat.udir.no/eksamensoppgaver.html?start=1&query=fremmedspr%C3%A5k%20I%20og%20II&ExKL=Kunnskapsl%C3%B8ftet%202020

CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Kathleen Geraldine Tom Kraudy ja Anna Maria Holvik.
Maŋemusat ođastuvvon 2024-03-18