Njuike sisdollui
Bagadus

Vurdering av skriftlig eksamen

Hvordan blir skriftlig eksamen vurdert? Her får du vurderingskriterier, poengskalaer og et eksempel på karaktersetting. Bruk dem sammen med eksempeloppgaven vår for spansk 2.

Generelt om vurdering av eksamen

Skriftlig eksamen i fremmedspråk består av to deler: lesing og skriving. Kandidaten får poeng for hver oppgavebesvarelse, og summen av poengene gir den endelige karakteren.

Lesing teller 35 prosent av den totale poengsummen, mens skriving teller 65 prosent. NB! Kandidaten må bestå begge delene, altså få minst karakteren 2 både i lesedelen og i skrivedelen, for å bestå hele eksamen.

Hvert år utarbeider Utdanningsdirektoratet eksamens- og sensorveiledninger. Vurderingskriteriene og poengskalaene kan variere fra år til år. Her tar vi utgangspunkt i "Eksamensveiledning for fremmedspråk nivå I og II, vår 2024" og "Veiledning for sensur for eksamen vår 2023". Begge veiledningene ligger på Utdanningsdirektoratets nettsider.

Del 1: Leseforståelse

Leseforståelsesoppgavene på eksamen rettes og vurderes automatisk. I vårt eksamenssett får elevene oppgitt hvor mange poeng de oppnår på hver oppgave, men poengene blir ikke summert automatisk eller gjort om til en karakter. Derfor bør elevene skrive ned poengene de får når de svarer på oppgavene, og summere dem til slutt. Tabell A viser en poengskala for leseforståelsesdelen.

Tabell a: poengskala for del 1

Antall poeng

Karakter

27–29

6
22–265
17–214
13–163
9–122
0–81

Del 2: Skriveoppgaver

Besvarelsene i denne delen må vurderes av en sensor. Vurderingskriteriene har poeng i stedet for inndelinga høy, middels og lav måloppnåelse som ble brukt tidligere. Besvarelsene på skriveoppgavene blir vurdert både én og én og i sin helhet.

Det er lurt å trene elevene på å

  • ha med alle punkter som oppgaven spør om (det øker svarets relevans)

  • skrive det antall ord som oppgaven krever

  • forstå hva som menes med at teksten er tilpasset mottakeren eller situasjonen

  • kontrollere språket slik at kvaliteten av svaret øker

  • legge seg på et passende nivå når det gjelder setningsstruktur, det vil si å lage enklere setninger der de klarer å håndtere ordstilling, verbbøyning og så videre i stedet for å bygge avanserte setninger med flere ledd

Vurdering av hver enkel oppgave

Hver skriveoppgave blir vurdert individuelt. Fokus ligger på hvor relevant innholdet er, og hvor godt teksten kommuniserer. Bruk tabell B for å vurdere besvarelsene.

tabell b: vurdering av hver enkelt skriveoppgave (Maks 6 poeng per oppgave)

3 poeng

2 poeng

1 poeng

0 poeng

Relevant svar på oppgaven

Teksten er et relevant og utfyllende svar på oppgaven.Teksten er et relevant svar på oppgaven.Teksten er et delvis relevant svar på oppgaven.Teksten svarer ikke på oppgavebestillinga, eller mangler.

Kommunikasjon

Teksten er tilpasset

mottakeren/situasjonen*.

Teksten er lett å forstå og inneholder språklige strukturer som er korrekte**.

Det er få feil som forstyrrer kommunikasjonen.

Teksten er delvis tilpasset

mottakeren/situasjonen*.

Teksten er lett å forstå og inneholder språklige strukturer som stort sett er korrekte**.

Det kan forekomme feil som forstyrrer kommunikasjonen.

Teksten er i noen grad tilpasset

mottakeren/situasjonen*.

Teksten er delvis vanskelig å forstå og inneholder en del språklige strukturer som ikke er korrekte**.

Det er feil som forstyrrer kommunikasjonen.

Besvarelsen kommuniserer ikke godt nok til å få uttelling.

* ta med dersom det er relevant for oppgaven

** språklige strukturer = at språket i besvarelsen følger vanlige mønstre for språket

Helhetsvurdering

Her blir elevens skrivekompetanse vurdert i sin helhet. Det gis poeng for grammatikk, setningsstruktur, vokabular, rettskriving og språkhandlinger. Bruk tabell C for å vurdere alle skriveoppgavene samlet.

tabell c: helhetlig skrivekompetanse (maks 16 poeng)

4 poeng

3 poeng

2 poeng

1 poeng

0 poeng

Grammatikk*

(maks 3 poeng)

---

Grammatikken er stort sett korrekt.

Grammatikken er delvis korrekt.

Grammatikken er ofte ukorrekt.

Grammatikken i besvarelsen ligger under det nivået som kan forventes på nivå II.

Setningsstruktur

(maks 4 poeng)

Setningsstrukturen er korrekt.Setningsstrukturen er stort sett korrekt.Flere setninger har ukorrekt struktur.Mange setninger har ukorrekt struktur.Setningsstrukturen i besvarelsen ligger under det nivået som kan forventes på nivå II.

Vokabular

(maks 4 poeng)

Vokabularet er rikt** (fordi eleven viser god kunnskap i språket og/eller bruker hjelpemidler på en god måte).Vokabularet er variert og passer godt inn i sammenhengen.Vokabularet er mindre variert og passer ikke alltid godt inn i sammenhengen.Vokabularet er upresist og passer ofte dårlig inn i sammenhengen.Vokabularet i besvarelsen ligger under det nivået som kan forventes på nivå II.

Rettskriving

(maks 1 poeng)

---------Rettskrivinga inneholder få feil.Rettskrivinga i besvarelsen ligger under det som kan forventes på nivå II.

Språkhandlinger

(maks 4 poeng)

Informerer,

forteller,

beskriver og

begrunner på

en selvstendig

måte.

Informerer,

forteller,

beskriver og

begrunner

på en god måte.

Informerer,

forteller,

beskriver og

begrunner på en

enkel måte.

Informerer,

forteller,

beskriver og

begrunner på en

svært enkel

måte

Svaret gir ikke

tilstrekkelig

grunnlag for å

vurdere

språkhandlinger.

*Med grammatikk menes her verbbøying, substantivbøying og andre former for ordbøying som er relevante for oppgavene og nivå.

**Hva et rikt vokabular er, vil variere fra språk til språk. Dette kan for eksempel være at svaret har bredde og variasjon i ordvalg.

Eksempel på karaktersetting

Her kommer et eksempel på hvordan man vurderer eksamensoppgavene og regner ut sluttkarakteren.

Del 1: Leseforståelse

En elev har oppnådd 18 av 27 poeng i del 1. Ifølge tabell A får eleven altså karakteren 4 på lesedelen.

Del 2: Skrivedel

Vurdering av hver enkel oppgave

Først vurderer man hver av de tre skriveoppgave individuelt ved hjelp av tabell B.

  • Eleven vår har fått 1 poeng på skriveoppgave 1. Svaret er delvis relevant, men kommuniserer dårlig.

  • I skriveoppgave 2 har eleven svart relevant på deler av oppgaven, og språket kommuniserer selv om feil forstyrrer kommunikasjonen. Man forstår imidlertid innholdet i svaret, og eleven får da 2 poeng på denne oppgaven.

  • I skriveoppgave 3 er svaret relevant (eleven svarer på alle deler av oppgaven) og språket kommuniserer nokså godt og er stort sett korrekt. Eleven får 4 poeng.

Totalt får eleven altså 7 av 18 mulige poeng.

Helhetsvurdering

Så bruker man tabell C for å vurdere elevens skrivekompetanse i sin helhet. Eleven i vårt eksempel får 2 poeng for grammatikk, 3 poeng for setningsstruktur, 2 poeng for vokabular, 1 poeng for rettskriving og 2 poeng for språkhandlinger.

Totalt får eleven altså 10 av 16 mulige poeng.

Karakter på del 2

Etter at alle oppgavene er vurdert, både individuelt og i sin helhet, blir poengene for skrivedelen summert og karakteren på denne delen satt ut fra en poengskala (se tabell D nedenfor). Eleven i vårt eksempel har fått 17 av 34 mulige poeng og får dermed karakteren 3 på del 2.

tabell d: poengskala for skrivedelen

Sum av poeng for skriving

Karakter

33–346
28–325
22–274
16–213
11–152
0–101

Samlet vurdering

For å regne ut samlet karakter gjelder følgende regnestykke: karakter på del 1 + karakter på del 2 + karakter på del 2. Så bruker man tabellen nedenfor for å bestemme samlet karakter.

Husk at begge delene må være bestått for å bestå hele eksamen. Om en elev for eksempel har fått karakteren 6 på del 1 og karakteren 1 på del 2, vurderes hele eksamen som ikke bestått.

Eleven i eksempelet vårt har fått karakter 4 på del 1 og karakter 3 på del 2. Da blir regnestykket slikt: 4+3+3 = 10. I tabell E ser vi at summen 10 tilsvarer karakter 3. Eleven får altså 3 som samlet karakter på hele eksamen.

tabell E: samlet karakter på del 1 og del 2

Sum

Karakter

17–186
14–165
11–134
8–103
6–72
0–51

Kilder

Utdanningsdirektoratet. (2024, 3. april). Forberede og ta eksamen. https://www.udir.no/eksamen-og-prover/eksamen/forberede-og-ta-eksamen/

Utdanningsdirektoratet. (u.å.). Eksamensveiledning for fremmedspråk I og II, 2024. Tilgjengelig via https://sokeresultat.udir.no/eksamensoppgaver.html?start=1&query=fremmedspr%C3%A5k%20I%20og%20II&ExKL=Kunnskapsl%C3%B8ftet%202020

CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Kathleen Geraldine Tom Kraudy ja Rebecca Elisabeth Mohr Tovslid.
Maŋemusat ođastuvvon 2024-05-16