Njuike sisdollui
Fágaartihkal

Kunst?

Så lenge det har eksistert mennesker, har behovet for å uttrykke seg resultert i kunstverk. Hva legger du i begrepet kunst? Kunsten er menneskeskapt og laget for å engasjere, dekorere eller uttrykke følelser. Hvordan møter du kunst, og hvordan har synet på kunst endret seg gjennom historien?

I møte med kunst

I filmen under utforsker vi hva kunst kan være, og vi undersøker hva som kan påvirke vår opplevelse av kunsten (4:40).

Video: Leidar / Begrenset bruksrett

Reflekter og diskuter

  • Hvordan kan du få mer ut av ditt møte med kunst?

  • I filmen sies det at "kunstverk er en kilde til energi, inspirasjon og trøst i livene våre". Er du enig i dette utsagnet? Hvorfor / hvorfor ikke?

Kunst

Ordet kunst betyr opprinnelig "det å kunne". Vi snakker gjerne om kunst når noen har øvd opp en dyktighet eller evne. I Bokmålsordboka defineres kunst som "uttrykk for eller bevisst bruk av menneskelig fantasi og skaperevne til å skape verk som påvirker mottakeren følesesmessig, estetisk eller intellektuelt" ("kunst", u.å.).

Kunst er altså mange forskjellige måter å uttrykke seg kreativt på. Det kan være alt fra maleri, skulptur, fotografi og grafikk til musikk, dans, teater og litteratur. Vi kan også skape kunst gjennom digitale medier som film, animasjon og datagrafikk. Felles for kunsten er at den er menneskeskapt, og at den vekker noe i oss.

Vi kan oppfatte kunst forskjellig. Det en person mener er kunst, blir kanskje ikke anerkjent som kunst av en annen. Det at vi tolker ulikt, gjør at vi ofte kan få diskusjoner om hva som kan kalles kunst.

Kunsthistorie

Til alle tider har kunstere bygget videre på det andre har gjort før dem. Vi håper at du også vil la deg inspirere av kunsthistorien og bruke den som en inngang til eget skapende arbeid.

Epoker

Kunsthistorien beskriver kjennetegn i ulike tidsepoker. Gjennom tre år med faget kunst og visuelle virkemidler skal du bli kjent med utviklingen fra forhistorien fram til vår egen tid. Etter hvert vil du kunne kjenne igjen særtrekk fra ulike perioder og kunne si at noe er typisk for middelalderen, mens noe annet er spesielt for renessansen. Da blir kunsthistorien spennende!

Kjennetegn på ulike perioder er merkelapper vi har satt på i ettertid. Årstallene er veiledende, for som regel er det glidende overganger mellom periodene. Nye epoker oppstår gjerne som en reaksjon på ting som skjer i samfunnet, eller som en motreaksjon mot den perioden som var før.

Kunstbegrepet i kunsthistorien

Synet på kunst har endret seg gjennom historien, og i emnet kunst og kulturhistorie skal vi se nærmere på dette. Tegning, maleri og skulptur er blant de eldste kunstformene. Disse uttrykksformene kan vi spore tilbake til oldtida, og vi kan trekke linjer helt tilbake til forhistorisk tid.

Renessansen

I renessansen var det stor økonomisk oppgang. Dette førte til at kunstnerne fikk oppdrag fra velstående oppdragsgivere. Den som hadde skapt et verk, ble navngitt, og kunstnerne fikk en helt ny status. Nå ble de sett på som viktige og respekterte personer.

Et maleri skulle følge visse lover. Balanse, fargesetting og komposisjon var svært viktig.

Romantikken

Romantikken oppsto på slutten av 1700-tallet. Denne perioden la vekt på følelser, fantasi og individualitet, og vi fikk et nytt syn på kunstneren. Tidligere ble kunstnere sett på som håndverkere som laget kunstverk på bestilling fra kirka eller overklassen. Nå ble kunstneren sett på som en person som hadde sin egen måte å se verden på. Kunstnerne hadde en kreativ kraft som ikke kunne kontrolleres av andre, og de kunne derfor uttrykke seg fritt og på sin egen måte.

Nye kunstformer på 1800- og 1900-tallet

I løpet av 1800- og 1900-tallet skjedde nye gjennombrudd med nye kunstformer. Dette kan vi se i sammenheng med nyvinninger. Oppfinnelsen av malingstuber på midten av 1800-tallet gjorde det enkelt for kunstnerne å male utendørs, ute i naturen. Slik kunne kunstnerne å fange øyeblikkets stemning og lysforhold.

Utviklingen av foto og film førte også til nye måter å representere verden på. Dette inspirerte kunstnerne til å utforske nye visuelle uttrykksformer.

På 1900- tallet ble man introdusert for installasjoner og performance som kunstnerisk uttrykksform. I vår egen tid inkluderer vi ikke bare fysiske gjenstander. Kunsten kan også være usynlig gjennom sanser som lukt, smak, berøring og lyd. Dette gir nye muligheter og kan være med på å gjøre kunsten mer tilgjengelig for alle.

Samtidskunst

Kunsthistorien tar ikke slutt. Vi lever i ei tid med hendelser som kunstnerne i dag bruker i kunsten sin. Slik det alltid har vært. Nye generasjoner kunstnere vil alltid bruke samtida som inspirasjon i det de vil formidle. Det som er her og nå, kan være vanskeligere å få øye på, men det er spennende å prøve. Historiske tendenser er lettere å se klart i etterkant.

Du kan lære mer om samtidskunst i emnet kunst i samfunnet.

Reflekter og diskuter

Studer bildet av Fountain av Marcel Duchamp (1917). Dette verket brøt med alle forestillinger av hva et kunstverk skulle være og krevde en revurdering av kunstbegrepet.

  • Synes du dette verket kan defineres som kunst eller ikke?

  • Forklar hvorfor, og prøv å bruke faguttrykk i begrunnelsen.

Diskuter punktene over, først med en medelev og så felles i klassen.

Kilder

Dahl, T. E., Bakka, E. & Rønneberg, M. L. R. (1994). Relieff. Gyldendal Norsk Forlag.

Kunst. I Bokmålsordboka. Språkrådet og Universitetet i Bergen. https://ordbokene.no/bm/32759 (hentet 13.05.2024).

Mørstad, E. (2024, 20. april). Kunst. I Store norske leksikon. https://snl.no/kunst.

CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Lizann Mikkelsen Tapper, Inger Gilje Sporaland ja Bjørn-Ole Schjølberg.
Maŋemusat ođastuvvon 2024-05-08