Njuike sisdollui
Jietnabádden

Møte med kunst fra tidligere tider

Er du nysgjerrig på kunst? I læreplanen står det at du skal møte kunst både fra historien og fra vår egen tid. Hva slags forhold har du til kunsthistorie? Har du tenkt over hvordan visuelle uttrykk kan speile og kommentere utviklinga i samfunnet?

Kunst i samfunnet - episode 2:

"Kunsthistorie er faktisk morsomt, det er gøy!" starter Kristine T. Hardeberg denne podkastepisoden med. Hun diskuterer møter med kunst sammen med programleder Oda Weider-Krog. De oppfordrer oss til å...

0:00
-0:00
Podkast: Moderne Media / CC BY-SA 4.0

Hvem møter vi podkasten?

Kristine T. G. Hardeberg

Kristine T. G. Hardeberg er forfatter og kunsthistorieformidler. Hun er opptatt av å skape interesse for kunst og gjøre kunsthistorie tilgjengelig, uavhengig av hvilke kunnskaper du har fra før. Kristine har en egen podkastserie som hun kaller Kunsthistorier.

Oda Weider-Krog

Programlederen i podkasten vår heter Oda Weider-Krog. Hun jobber til vanlig som programleder for podkasten Familieliv. I tillegg er hun forfatter, konferansier og en engasjert samfunnsdebattant.

Del 1: Oppgave

  1. Lytt til podkasten og noter viktige nøkkelord.
  2. Oppsummer det innholdet du synes er viktigst i podkasten. Bruk stikkordene du skrev underveis som utgangspunkt. Du kan skrive i H5P-en:

  1. Presenter dine egne tanker:
  • Hvordan kan kunsthistorien inspirere oss i dag?

  • Kristine T. Hardeberg sier at vi står på skuldrene til tidligere kunstnere.

    • Hva tror du hun mener med dette?

    • Er du enig i dette utsagnet?

  • Hvordan kan kunnskap om kunst- og kulturhistorie påvirke møtet med nyere kunst?

Kristine T. Hardeberg sier: "Til alle tider har noen kunstnere ønsket å bruke kunsten sin til å sette søkelys på noe, si ifra" (16:07). Videre beskriver hun hvordan Picasso brukte Guernica til å protestere mot en krigshandling.

  • Hvordan kan visuelle uttrykk speile og kommentere utviklingen i samfunnet?

  • Kristine sier at "det er nyttig å lære litt om symbolene i kunsten" (fra 16:40).

    • Hvilke symboler blir nevnt?

    • Kjenner du til andre symboler?

Del 2: Klassesamtale

Bruk podkasten og del 1 av oppgaven som utgangspunkt for en samtale i klassen om møter med kunst fra tidligere tider. Her kan dere bruke det digitale verktøyet Samtavla til å dele viktige stikkord og til å strukturere samtalen.

Del 3: Utforsk kunst i nærmiljøet ditt

Programlederen, Oda Weider-Krog, og Kristine T. Hardeberg oppfordrer dere til å være "kunstdetektiver" og legge merke til og oppsøke kunst i deres eget nærmiljø.

  • Hvilke kunstverk finner du i dine omgivelser?

  • Velg ett av disse. Hvordan vil du beskrive det?

  • Vekker denne kunsten noen reaksjoner i deg?

  • Hva tror du kunstneren vil formidle?

  • Prøv å finne ut hvem som har skapt verket, og å sette det inn i en sammenheng.


Guoskevaš sisdoallu

Fágaávdnasat
Innføring i Samtavla

Bruk Samtavla til å dele korte bidrag. La bidragene til elevene drive dialogen.

CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Inger Gilje Sporaland ja Bjørn-Ole Schjølberg.
Maŋemusat ođastuvvon 2024-04-19