Njuike sisdollui
Bargobihttá

Prissetting av Tores hundepass

Hvor mye er kunder villige til å betale for Tores hundepass?
Professor Ragnhild Silkoset forklarer, med hundepass som eksempel, hva vi mener med verdibasert prissetting. Video: Jarle Sten Olsen / CC BY-ND 4.0

Situasjonsbeskrivelse

Tore er en erfaren og lidenskapelig hundeelsker som har startet virksomheten Tores hundepass, en fiktiv nyetablert virksomhet, som skal tilby hundepass i Oslo. Tore ønsker å tilby kvalitetspass av store hunder i Oslo-området.

Disse hundene har ofte unike behov som krever ekstra oppmerksomhet og tilpasning fra hundepasseren. Noen eksempler på slike behov kan være:

Ekstra lang tur
Noen hunder trenger mer mosjon enn andre for å holde seg sunne og glade. Tore vil tilby lange turer i skog og mark, der hundene kan utfolde seg fritt og utforske naturen.
Ekstra oppmerksomhet
Noen hunder er mer sosiale og lekne enn andre og trenger mer stimulering og interaksjon med mennesker og andre hunder. Tore vil tilby varierte aktiviteter som ballspill, agility, lydighetstrening og kos.
Godt pass i samkvem med andre hunder
Noen hunder er mer dominante eller engstelige enn andre og trenger å bli håndtert med forsiktighet og respekt når de er sammen med andre hunder. Tore vil gi individuell oppfølging og tilpasse gruppesammensetningen etter hundenes personlighet og behov.
Hyppig tur
Noen hunder har høyt stoffskifte eller liten blære og trenger å gå på do oftere enn andre hunder. Tore vil tilby hyppige turer og sørge for at hundene har tilgang til rent vann.

Tore mener at Tores hundepass har noe unikt – noe ekstra som andre ikke tilbyr – nemlig det å være ekstra god på store hunder og tilpasning av behovene til disse. I den forbindelse ønsker Tore hjelp til å identifisere denne verdien, og til å finne ut hvilke kunder dette er viktig for.

Oppgave 1

Forklar hva som menes med verdi og redegjør for hva som menes med verdibasert prissetting.

Oppgave 2

  1. Gjennomfør en økonomisk verdianalyse for Tores hundepass ved hjelp av en såkalt EV-analyse (Economic – Value – Estimation). Sett egne forutsetninger der det er nødvendig.

EV-analyse i fem trinn
  1. bestemme målgruppe

  2. kartlegge konkurrerenter

  3. kartlegge differensieringsegenskaper

  4. tallfeste ekstra verdi for kunden

  5. beregne pris

  1. Bør Tore benytte seg av psykologisk prissetting? I så fall – hvilke virkemidler ville du ha anbefalt? Begrunn.

  2. Vil du anbefale Tore å bruke rabatt- og bonusordninger? Begrunn forslagene dine.

  3. Hva slags prisdifferensiering, om noen, mener du kan være hensiktsmessig å benytte seg av? Begrunn.

  4. Hvor mye tror du kunder vil være villige til å betale for Tores hundepass? Foreslå en veiledende dagspris og begrunn forslaget ditt.