Njuike sisdollui

Iežas árvvoštallan

Egenvurdering for emnet målgrupperetting, brukertesting og målinger

Målgrupperetting, brukertesting og målinger er alle gode verktøy for å designe innhold som treffer målgruppa. Målet er å utvikle nytt innhold og forbedre det som allerede er produsert, på en måte som er godt tilpasset publikum og brukeres behov og ønsker.
En mann på stige tegner en graf som stigere brattere enn en annen graf. Illustrasjon.

Sjekk hva du kan

  • Du kan argumentere for hvorfor det er lurt å brukerteste innhold gjennom en utviklingsprosess.

  • Du skaffer deg innsikt om brukernes behov og ønsker underveis i produksjon av medieuttrykk og medietjenester.

  • Du kan bruke analyseverktøy som varmekart, brukertall og toppoppgavemåling for å undersøke bruk av innhold på nett, og du vet hvordan du bruker informasjonen til å forbedre innholdet.

  • Du kan planlegge, gjennomføre og bruke funn fra brukertester og fokusgruppeundersøkelser til å skape og forbedre medieuttrykk.

  • Du kan bruke innsikts- og analysearbeid for å skaffe nødvendig kunnskap om brukernes behov og handlinger for å lage målgrupperettet innhold.

  • Du vet hvordan du kan analysere respons på videoer og gjøre tiltak for å sikre at flere ser mer av en video.

Har du oversikt over begrepene?

CC BY-SADán lea/leat čállán Stina Åshildsdatter Grolid.
Maŋemusat ođastuvvon 03/01/2022

Oahppanresurssat

Brukertesting og analysearbeid