Njuike sisdollui
Fágaartihkal

Vedlikeholdsarbeid

Vedlikeholdsarbeid på maskiner og utstyr gjennomføres for å holde noe i god driftsmessig stand. Vanligvis er denne formen for vedlikehold planlagt og skjer periodisk i samsvar med produsentens instrukser.

Hvorfor trenger maskinene vedlikehold?

Vedlikehold av maskiner og utstyr er svært viktig for å oppnå lang levetid og god kvalitet på maskiner og det arbeidet de skal utføre. Likevel har vedlikehold i mange bransjer og firmaer blitt forsømt, og mange har betraktet vedlikehold som en unødvendig kostnad.

I seinere tid har det blitt større fokus på vedlikehold, da investering i maskiner har blitt svært kostbart, og bedriftseierne ønsker å bruke utstyret så lenge som mulig. Da er det viktig å vedlikeholde maskinene etter fabrikantenes anbefalinger, slik at utstyret får lengre levetid, og at investeringen dermed kan fordeles over flere år.

Dårlig vedlikehold kan også påvirke utstyrets nøyaktighet, noe som igjen medfører at de varene og tjenestene firmaet tilbyr, ikke holder tilfredsstillende kvalitet.

I tillegg kan dårlig vedlikehold påvirke sikkerheten og dermed utsette operatøren for en unødvendig stor risiko.

Vedlikeholdsarbeid

Vi deler vedlikeholdsarbeid i flere ulike underkategorier.

Serviceplanen til en maskin eller utstyr inneholder som regel informasjon om ulike typer vedlikeholdsarbeid som skal gjennomføres til forskjellige tidspunkt, enten ut fra kalender, temperatur eller driftstimer.

Inspeksjon

For å sikre at maskinen eller utstyret fungerer som forventet, er det viktig å foreta inspeksjon. Ved en inspeksjon kan du eventuelt gjennomføre en kontroll av sluttproduktet og se at det er i henhold til de dimensjoner og kvaliteter som forventes. Du kan også se på temperaturer, sjekke for lekkasjer, lytte etter unormale lyder eller kjenne etter vibrasjoner.

Inspeksjonen kan være overflatisk ved å se, føle og høre, eller du kan benytte avanserte verktøy som temperaturmåler eller vibrasjonsmåler eller enda mer avanserte verktøy som ultralyd og røntgen for å sjekke for eventuelle sprekker eller materialtrøtthet.

Funksjonskontroll

Ved en funksjonskontroll gjennomfører du en oppstart og en standardisert oppgave på en maskin eller et anlegg for å se at alle funksjoner fungerer tilfredsstillende og gir ønsket sluttresultat. Du sjekker også at det ikke er unormale lyder eller avvik i temperaturer.

I tillegg er det viktig at du sammen med en maskinoperatør gjennomføre en funksjonskontroll av maskinen eller anlegget etter reparasjon eller justering, for å kvalitetssikre jobben som er utført.

Feilsøking

Feilsøking blir ofte gjennomført hvis en maskin ikke fungerer som forventet, eller etter at en feil har oppstått. Ofte er det maskinoperatøren som oppdager dette og tar kontakt med en mekaniker for feilsøking. Det er da viktig at mekanikeren har dialog med maskinoperatøren som kan feilsøke og eventuelt påvise hva som ikke fungerer som forventet.

I mange tilfeller er det viktig at maskinoperatøren foretar denne funksjonskontrollen sammen med mekanikeren, ettersom mekanikeren ikke kjenner til maskinene eller anlegget som skal feilsøkes.

Ved feilsøking er det viktig å ha tilgang til reparasjonslitteratur og koplingsskjema for den enkelte maskinen. Det er også viktig at feilsøkinga blir gjennomført systematisk. Start med å isolere problemet med enkel feilsøking, og arbeid deg videre inn i mer kompleks feilsøking og avanserte systemer.

Justering

Under bruk vil maskiner av og til komme ut av stilling og ikke fungere optimalt. Da er det behov for justering. Dette kan være enkle jobber som å justere eller stramme en skrue, justere et potensiometer eller justere strømstyrken.

Det kan også være justering og stramming av et transportbånd, justere maskinens bein slik at den står i plan eller å justere plassering av sensorer.

Slike enkle reparasjoner og justeringer kalles korrigerende vedlikehold.

Korrigerende vedlikehold og reparasjon

Hvis du ved inspeksjon eller feilsøking avdekker en feil som medfører endringer i maskinen eller anlegget, vil dette kreve en reparasjon. Reparasjon er altså en vedlikeholdsprosess for å korrigere en feil.

Dette kan være utskifting av komponenter, sveising eller større justeringsarbeid.

Når du har reparert maskinen eller anlegget, har du gjort endringer som fører til at utstyret fungerer som forventet igjen og er satt tilbake til funksjonsdyktig tilstand ut fra antall driftstimer.

En reparasjon trenger ikke å innebære utskifting til helt nye komponenter, du kan også bytte ut komponenter med fungerende komponenter med tilsvarende driftstimer og status som resten av anlegget.

Det er viktig at aller reparasjoner blir loggført i utstyrets loggbok, slik at bedriften til enhver tid har en oversikt over hva som er gjennomført.

Overhaling

Ved en overhaling gjennomfører vi en større reparasjon. I tillegg til å skifte ut defekte komponenter skifter vi ut komponenter som har oppnådd forventet levetid ut fra driftstimer. Dette kan for eksempel være et lager der produsenten har oppgitt en forventet levetid på 3 000 timer, og ved overhaling etter 3 000 driftstimer byttes dette lageret selv om det ikke har ulyd eller er defekt. Ved å skifte ut slike komponenter med nye kan du regne med at maskinen fungerer som forventet inntil neste overhaling.

Andre eksempler på slik overhaling kan være reimer og oljer.

Kommunikasjon

Det er viktig at du som mekaniker har god dialog med bedriften ved gjennomføring av vedlikehold eller reparasjon av bedriftens utstyr. Som oftest må en maskin stoppes og tas ut av produksjon ved gjennomføring av slikt arbeid. Hvis maskinen er en del av en større produksjonslinje, vil det i mange tilfeller være behov for å stenge ned hele produksjonslinjen, noe som selvfølgelig kan få store konsekvenser for produksjonen.

Hvis bedriften for eksempel har lovet å levere et produkt til en kunde på et gitt tidspunkt, må du og bedriften ha en dialog for å finne et tidspunkt som passer for å stenge ned. Du må gjøre en fagmessig vurdering om maskinen kan fullføre den produksjonen som er under arbeid.

Har maskinen stoppet eller havarert, er ikke dette noe stort problem, for da er det viktigste for kunden at maskinen kommer i drift igjen.

Kontrollspørsmål

Besvar spørsmålene i oppgaven ved å velge riktig svaralternativ. Spørsmålene kan ha flere riktige svar.