Hårvask og analyse av hår og hodebunn
Hårvask er en viktig del av frisørtjenesten. Flere kunder ønsker veiledning ut fra sitt behov. En hår- og hodebunnsanalyse er et godt utgangspunkt for å tilby egnede hårpleieprodukter. Gå sammen to og to, og øv dere på å veilede og vaske håret til hverandre.
Kommunikasjon
God kommunikasjon er viktig for å gi kunden en positiv opplevelse. La kundens ønsker og behov være utgangspunkt for samtalen. Bruk kunnskapen din om hår og hodebunn til å gi gode råd om hårpleieprodukter.
Del 1: Hår- og hodebunnsanalyse
- Gå sammen to og to, og utfør en hår- og hodebunnsanalyse på hverandre.
- Velg produkter ut fra analysen.
- Forklar den andre hvorfor du anbefaler disse produktene.
Analyseskjema
Til hjelp i hår- og hodebunnsanalysen kan du bruke et enkelt skjema og fylle ut opplysninger om hår og hodebunn:
HÅRKVALITET | Kjennetegn | Behandling |
---|---|---|
Normalt | ||
Kjemisk behandlet hår | ||
Termisk skadet hår | ||
Naturlig tørt hår | ||
Mekanisk skadet hår | ||
HODEBUNN | ||
Normal | ||
Tørr/sensitiv | ||
Fet | ||
Flass |
Del 2: Hårvask
- Børst gjennom håret med en naturbørste hvis det er behov for å løse opp knuter, tupering eller rester av styling.
- Gjennomfukt håret med temperert vann. Husk å spørre kunden om temperaturen er behagelig.
- Fordel sjampoen i hele håndflaten og masser den inn i hele hodebunnen. Øv på et jevnt og behagelig tempo.
- Skyll så ut, gjenta sjamponering og skyll godt.
- Klem ut overflødig vann og tilfør kur eller balsam. Start med å fordele balsam i lengder og spisser, og jobb deg oppover mot hodebunnen. Masser i et roligere tempo som en avslutning på behandlingen.
- Skyll godt.
- Klem ut overflødig vann. Bruk deretter et håndkle til å klemme ut vannet, ikke gni.
Del 3: Vurdering og tilbakemelding
Gi hverandre tilbakemelding på hvordan dere opplevde kommunikasjonen og behandlingen.
Guoskevaš sisdoallu
CC BY-SADán lea/leat čállán Inger Gilje Sporaland ja Svein Sandnes. Vuoigatvuođaguoddi: NRK
Maŋemusat ođastuvvon 05/14/2020