Njuike sisdollui
Bargobihttá

TYGG

I denne oppgaven skal du utvikle visjon, forretningsidé, overordnede mål og strategier for det fiktive tyggegummimerket TYGG.

Situasjonsbeskrivelse

Det meste av dagens tyggegummi inneholder plast. Karine og Mads, som nettopp er ferdig utdannede markedsførere, ønsker å starte opp en virksomhet som skal tilby en tyggegummi uten plast. De velger å kalle den nye virksomheten TYGG.

Karine og Mads har lest seg opp på tyggegummi. De har blant annet funnet ut at tyggegummi ble patentert i 1869 av tannlegen William Semple i USA, og at tyggegummien da bestod av en blanding gummi, lakris, kritt og trekull. Etter hvert ble det vanlig å framstille tyggegummi av chicle, en naturlig plantegummi fra sapodilletreet. Karine og Mads bestemmer seg for å satse på plantegummi i tyggegummien sin. Siden midten av 1900-tallet har de fleste tyggegummier blitt produsert med plaststoffer som polyvinylacetat, polyisobutylen, butylgummi, polyvinyletere eller butadienstyrengummi.

Noen tyggegummier inneholder syntetiske antioksidanter, som er omdiskutert på grunn av mulig kreftfremkallende og hormonforstyrrende virkning. Dette har også medvirket til at Karine og Mads nå ønsker å utvikle en ny type tyggegummi.

Brukt tyggegummi som kastes i naturen, kan være til skade for dyreliv, og kan i noen tilfeller danne mikroplast. Karine og Mads har derfor lyst til å utvikle en nedbrytbar, plantebasert og plastfri tyggegummi.

Oppgave 1

Utvikle en visjon for TYGG.

Oppgave 2

Formuler en forretningsidé for TYGG.

Oppgave 3

Utvikle overordnede mål for TYGG.

Oppgave 4

Drøft hvordan TYGG kan nå de overordnede målene sine. Hvilke overordnede strategier kan de bruke for å nå målene?

Tips til lærer

Om dere har tid, kan elevene også utarbeide forslag til logo og design på tyggegummipakken.

Kilde

Helseth, L. E. (u.å.) tyggegummi. I Store norske leksikon. Hentet 7. mai 2023 fra https://snl.no/tyggegummi