Njuike sisdollui
Bargobihttá

Vurdere visjon, forretningsidè og overordnede mål

I denne oppgaven skal du vurdere visjon, forretningsidè og overordnede mål for ulike virksomheter.

Oppgave 1

I denne videoen får vi blant annet møte gründerne av den tidligere elbilladeren Folkeladeren, som forteller om forretningsidèen og forretningsplanen de hadde. Video: Filmkonsulentene / CC BY-NC-SA 4.0
  1. Bruk informasjonen fra videoen ovenfor og beskriv det du tror var Folkeladerens visjon, forretningsidé og overordnede mål. Begrunn. Legg til grunn egne forutsetninger der du mener det er nødvendig for å svare på oppgaven.

  2. Hva tror du kan være årsaker til at Folkeladeren ble lagt ned? Begrunn svaret ditt.

Tips til oppgave b

Norges Automobil-Forbund (NAF): To ladebokser får strykkarakter i vår test av hjemmeladere

Oppgave 2

I filmen møter vi representanter fra virkomhetene Looping, Packoorang, Optimera og The Wit som forteller om arbeidet med bærekraftige forretningsplaner. Video: Cylinder / CC BY 4.0
  1. I filmen blir betydningen av en visjon framhevet. Hvorfor er det viktig å ha en visjon?

  2. Beskriv visjon, forretningsidé og overordnede mål for virksomhetene Looping, Packoorang og Optimera. Bruk informasjonen fra videoen ovenfor og virksomhetenes nettsider Looping, Packoorang og Optimera. Legg til grunn egne forutsetninger der du mener det er nødvendig for å svare på oppgaven.

  3. Vurder virksomhetene Looping, Packoorang og Optimera sin visjon, forretningsidé og overordnede mål og se spesielt på bærekraftperspektivet.

Oppgave 3

  1. Søk på ulike virksomheter, gjerne der du selv er i målgruppa, og se etter visjonen, forretningsidèen og de overordnede målene.

  2. Velg ut to av virksomhetene der du klarte å finne visjon, forretningsidè og overordnede mål.

  3. Skriv en vurdering av visjonene, forretningsidèene og de overordnede målene. Hva synes du er bra? Hva synes du fungerer mindre bra?

  4. Skriv ned egne forslag til visjon, forretningsidè og overordnede mål, enten til en virksomhet der du synes de eksisterende ikke fungerer så bra, eller til en av virksomhetene der du ikke fant visjon, forretningsidè og overordnede mål.