Njuike sisdollui
Bargobihttá

Norsk matvareindustri

Vi får stadig høre at vi bør kjøpe norsk, kortreist mat. Men hvordan står det egentlig til med norsk matvareproduksjon?

Oppgave 1. Er matvareindustrien bærekraftig?

Norsk matvareindustri bruker aktivt kvalitet og bærekraft i markedsføringen sin. Industrien har fokus på innovasjon og bruk av lokale råvarer. Dette kombinert med strenge krav til matsikkerhet har gitt norsk matvareindustri et godt omdømme både nasjonalt og internasjonalt.

  1. Bruk kildene nedenfor til å undersøke om norsk matvareindustri er så etisk, kortreist og miljøvennlig som den blir framstilt i markedsføringen. Skriv ned argumenter som taler for og i mot.

  2. De senere årene har det i Norge vært et økende fokus på bærekraft. Drøft hvorvidt dere synes dette gjenspeiles i kildene nedenfor, som er fra henholdsvis 2021, 2019 og 2007.

  3. Diskuter i klassen:
    Er norsk matvareindustri bærekraftig?

Undersøkende kilder om norsk matvareindustri
  • Dokumentaren Smaken av hund er fra 2007 og belyser hvordan maten faktisk produseres sammenliknet med det som sies i markedsføringen (filmen varer i 1 time og 10 minutter):

Oppgave 2. Gilde

I 2019 gikk Gilde ut med følgende budskap i reklamekampanjer: "Står det Gilde på pakka, skal du være trygg på at kjøttet er norsk, og at dyra har det bra." I 2021 kom innrømmelsen om .

  1. Benytt minst tre av kildene nedenfor og drøft og vurder Gilde sitt arbeid med bærekraft og samfunnsansvar.

  2. Vurder Gilde sin utøvelse av samfunnsansvar opp mot virksomhetens omdømme.

Tips til kilder

Dagens Næringsliv: Innlegg: Nortura gir oss et skrekkeksempel på grønnvasking

Dagens Næringsliv: Innlegg: Ja, det var grønnvasking

Gilde: Dyrevelferd

Gilde: Bærekraft

KOM24: – Vi ble tatt med buksa nede

Gilde er eid av Nortura SA. Nortura SA er et resultat av fusjonen mellom Gilde Norsk Kjøtt BA og Prior Norge BA.

Oppgave 3. Drøft utfordringer i matvareindustrien

  1. I skjemaet nedenfor skal du skrive inn hvordan matvareindustrien påvirker de tre bærekraftsdimensjonene økonomi, miljø og sosial bærekraft.

  1. Drøft ut fra det utfylte skjemaet hvordan matvareindustrien påvirker bærekraftig utvikling.

  2. Drøft ulike tiltak for å gjøre matvareindustrien mer bærekraftig.

Oppgave 4. Bærekraftige valg

Analyser bærekraftsprofilen til to bedrifter.

Bærekraftsprofilen til Tine

Bærekraftsprofilen til Synnøve Finden

  1. Beskriv likheter og ulikheter.

  2. Hvem synes dere presenterer seg best på bærekraft? Begrunn svaret.