Njuike sisdollui
Bargobihttá

Klesindustrien og klesmerket THUN

Klær er en gigaindustri med mange bærekraftsutfordringer. Nå må flere virksomheter i klesindustrien ta ansvar. Kan et klesmerke som THUN være en del av løsningen?

Oppgave 1. Undersøk klesindustrien

I nyhetsinnslaget ovenfor vises utfordringer med klesindustrien og fast fashion. Jobb videre med klesindustrien og de utfordringene som følger med den. Velg tre av kildene nedenfor og sett opp en liste over utfordringer som blir belyst:

Artikkel: Helseskadelig produksjon av klær

Artikkel: Aleksandra Joners klessjokk

Artikkel: Jenny Skavlan om tekstilindustri

NRK: Fast fashion – planetens siste skrik?

NRK: Håpet for etisk mote

NRK: På "klesindustriens kirkegård" i Chiles ørken

NRK: Ekko – samfunnspodden: Bærekraftig klesbransje, del 1: Forbruket

NRK: Ekko - samfunnspodden: Bærekraftig klesbransje, del 2: Miljømerking

NRK: Ekko - samfunnspodden: Bærekraftig klesbransje, del 3: Reparasjon

NRK: Ekko - samfunnspodden: Bærekraftig klesbransje, del 4: Plastklær

NRK: Ekko - samfunnspodden: Bærekraftig klesbransje, del 5: Digital design

Dokumentar som kan lastes ned av lærer via AV Sentralen: AV SENTRAL: Stacey Dooley – Sannheten om klesindustrien

Oppgave 2. Drøft utfordringer i klesindustrien

  1. I skjemaet nedenfor skal du skrive inn hvordan klesindustrien påvirker de tre bærekraftsdimensjonene: økonomi, miljø og sosial bærekraft.

  2. Drøft ut fra det utfylte skjemaet hvordan klesindustrien påvirker bærekraftig utvikling.

  3. Drøft ulike tiltak for å gjøre klesindustrien mer bærekraftig.

Oppgave 3. Klesmerket THUN

I dette fiktive caset er Grete Thundal en kjent influenser som tar miljøet på alvor. Hun ønsker å bidra positivt i verden ved å lansere sitt eget klesmerke. Merket skal hete THUN, ta utgangspunkt i det nordiske og ha miljø og samfunnsengasjement som en sentral verdi.

Grete Thundal ønsker å skape klær av høy kvalitet, og hun vil legge noe av produksjonen i Norge og resten til utlandet. Målet er at kundene skal tenke mer på kvalitet enn på kvantitet og kjøpe plagg som er slitesterke og varer lenger. THUN ønsker spesielt å nå ut til ungdommen med budskapet om et bærekraftig forbruk basert på resirkulerte materialer.

I oppgavene nedenfor skal du ta utgangspunkt i det fiktive caset om klesmerket THUN, samtidig som du tar egne forutsetninger og valg for virksomheten.

  1. Drøft THUNs samfunnsansvar ut fra et etisk og forretningsmessig perspektiv.

  2. Vurder bærekraftige valg for THUN med tanke på sosiale, økonomiske og miljømessige forhold.

  3. Vurder THUN sitt fokus på bærekraft og samfunnsansvar opp mot virksomhetens omdømme.

  4. Drøft følgende påstander:

    “Verden trenger ikke et nytt klesmerke. Det er allerede overflod av klær.”

    “Ingen klesproduksjon kan kalles bærekraftig.”