Hárjehus
Kommuniser med ulike målgrupper
En interiørkonsulent, en blomsterdekoratør eller en gullsmed bør finne ut mest mulig om målgruppa for å levere produkt eller tjenester som passer til kunden. Dette er en viktig del av idéutviklingen. I denne oppgaven trener du på kommunikasjon med ulike målgrupper du vil møte i ditt valgte yrke.
Målgruppe er en gruppe eller kategori av personer med noen fellestrekk. Målgrupper dannes ved at du deler mennesker inn i grupper ut fra ulike kriterier som kjønn, alder, utdanning, livsstil og forbruksmønster.
- Jobb sammen med en medelev. Beskriv fire ulike målgrupper. Bruk segmenteringskriteriene over, og skriv ned stikkord på lapper. Lag en lapp for hver av de fire målgruppene.
- Ta utgangspunkt i ditt valgte yrke eller fag. Trekk en lapp og les stikkordene høyt. En spiller rollen som kunden, og den andre tar imot kunden. Bytt på rollene.
- Spill rollespillet i frisørsalongen, blomsterverkstedet eller rommet der du jobber med metall, tre eller tekstil på skolen. Eller legg frem ulike material- og fargeprøver, produktkart, inspirasjonsbilder eller skisser.
- Diskuter hvordan det oppleves å være kunde i de ulike rollene, og hvordan dere endret dere som fagfolk i kommunikasjonen med de ulike målgruppene.
Dersom du har mulighet til å være i praksis, ha reelle oppdragsgivere, starte ungdomsbedrift eller ta imot kunder i salong eller verksted på din skole, er det den beste måten å lære om målgrupper og kommunikasjon med kunder.