Autoritet og makt i sosiale systemer
Hva gir noen mennesker makt og autoritet, og hvem har egentlig makt i sosiale systemer? Diskuter og reflekter over ulike kilder til autoritet og legitim makt, og utforsk hvem som har hva slags makt på skolen der du går.
Oppgave 1: Autoritet
- Hva kjennetegner autoritet og legitim makt?
- Hva kan gjøre at to personer i samme posisjon har veldig forskjellig autoritet? Begrunn svaret.
Finn eksempler på mennesker i dagens samfunn som har følgende former for autoritet:
- tradisjonell autoritet
- karismatisk autoritet
- rasjonell-legal autoritet
- I moderne samfunn er rasjonell-legal autoritet dominerende. Diskuter fordeler og ulemper med rasjonell-legal autoritet i forhold til andre typer autoritet.
Oppgave 2: Makt på skolen.
Skolen er et sosialt system. Utforsk hvem som har hva slags makt på skolen. Du kan eventuelt velge et annet sosialt system og tilpasse spørsmålene til det.
- Ta utgangspunkt i skolen der du går. Sett opp en liste over hvem som har makt over elevene og skolen.
Velg ut en person i en rolle på skolen. Det kan være en elev på et bestemt klassetrinn, en lærer, en renholder eller en person i ledelsen. Du skal kartlegge hva slags makt denne personen har, og du kan gjerne gjennomføre et intervju med en person i den posisjonen du har valgt, for å skaffe deg bakgrunnsinformasjon.
- Hva slags makt gir den formelle posisjonen ham eller henne? Gi konkrete eksempler.
- Hvilke former for makt kan han eller hun bruke innenfor organisasjonen for å skaffe seg økt makt og innflytelse?
- Hvordan kan han eller hun skaffe seg autoritet i sin rolle i organisasjonen? Gi konkrete eksempler.
- På hvilken måte har den sosiale strukturen som skolen er en del av, makt og innflytelse over ham eller henne?
- Hvordan kan han eller hun påvirke skolen som en sosial struktur?
- Finn et konkret sak som den personen du har valgt, ønsker å få gjennomslag for på skolen. Reflekter over hvordan han eller hun kan gå fram for å få gjennomslag for sin sak.
Guoskevaš sisdoallu
CC BY-SADán lea/leat čállán Karl Henrik Aanesen.
Maŋemusat ođastuvvon 02/15/2021