Njuike sisdollui
Bargobihttá

Miljøsosiologi og bærekraftige samfunn

Hva er miljøsosiologi, og hvordan kan sosiologi bidra til å løse problemstillinger som har med bærekraftig utvikling å gjøre?
Video: film_konsulentene / CC BY-NC-SA 4.0

Oppgave 1. Diskusjonsoppgave film

I filmen møter du sosiolog og journalist Vilde Blix Huseby, som forklarer hva miljøsosiologi tar for seg, og hvorfor miljøsosiologi kan være en god og nyttig tilnærming til bærekraftspørsmål.

Se filmen, og svar på spørsmålene muntlig eller skriftlig, individuelt eller i gruppe.

  1. Hva handler miljøsosiologi om, ifølge sosiolog Vilde B. Huseby?

  2. Natur og klima blir påvirket av det vi gjør, både som enkeltindivid og samfunn. Kan du gi noen eksempler på hvordan vi mennesker påvirker natur og klima?

  3. Huseby viser til de sosiale prosessene bak klesforbruk. Sosialisering er ett eksempel på en sosial prosess. Hvordan kan sosialiseringsprosessen være med på å forklare forbruksmønstre?

  4. Huseby snakker om "bil, biff, Boeing", altså at vi kjører mer, spiser mer kjøtt og flyr mer. Diskuter på hvilken måte disse tre kan gi både miljøavtrykk, sosialt avtrykk og klimaavtrykk.

  5. "Bærekraftig utvikling er utvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov," ifølge FN-sambandet.

    Diskuter hvordan miljøsosiologi kan bidra til å belyse problemstillinger knyttet til bærekraftig utvikling i et samfunn.


Oppgave 2. Klassens undersøkelse

Denne oppgaven krever litt forberedelse. Klassen skal være informanter i en undersøkelse om klesforbruk. Læreren samler inn data om klesforbruk anonymt. Dere og læreren kan ta utgangspunkt i forslagene til spørsmål under, eller dere kan lage deres egne spørsmål.

Læreren kategoriserer og systematiserer svarene og lager en presentasjon av funnene, der informantene er anonymiserte.

Forslag til spørsmål om klesforbruk

Vei hvor mange kilo klær du har totalt hjemme.

Hvor mange klesplagg bruker du i løpet av en uke?

Hvor mye klær kaster du i løpet av ett år?

Reparerer du klær og sko hvis de blir ødelagte eller slitte?

Kjøper du brukte klær, og hva er årsakene til at du (ikke) gjør det?

Selger du brukte klær, og hva er årsakene til at du (ikke) gjør det?

Hvor mye penger bruker du i gjennomsnitt på klær hver måned?

Hvor handler du vanligvis klærne dine?

Hva er viktigst for deg når det gjelder hvilke klær du velger?

Etter presentasjonen av funnene i klassen, kan dere diskutere spørsmålene under.

  1. Hva er mulige forklaringer på funnene i undersøkelsen?

  2. Er dere representative for all ungdom i Norge, tror dere? Hvorfor er dere (ikke) det?

  3. Hvilke teoretiske perspektiver kan dere bruke for å analysere og drøfte funnene videre?

  4. Klær kan være en identitetsmarkør, altså et uttrykk for hvem man er eller ønsker å være. Kjøpepress og normer i ulike ungdomskulturer kan påvirke valg knyttet til klær. Noen hevder skoleuniformer vil minske kjøpepress og redusere klesforbruket, som i ytringen Geniale skoleuniformer (nrk.no). Hva mener dere?

Oppgave 3. Skriv et sosiologisk essay

Nå er det din tur å bruke den sosiologiske fantasien!

Skriv et essay med utgangspunkt i tittelen "Bærekraftige samfunn – umulighet eller mulighet?".

Essayet skal vise en sosiologisk/sosialantropologisk vinkling gjennom bruk av fagbegreper og teoretiske perspektiver.

Oppgave 4. Fordypningsoppgave

Les første del av essayteksten En ny tilnærming til sosial handling (sosiologen.no) av Vilde Blix Huseby. Les fram til avsnittet med overskriften "Sammenligningens metode".

Diskuter i grupper på tre–fire elever, eller arbeid med teksten skriftlig individuelt.

Med utgangspunkt i de tre premissene Huseby beskriver: Hva er nødvendig for å skape god miljøsosiologi?

Kilde

FN-sambandet (2019, 15. januar). Bærekraftig utvikling. https://www.fn.no/tema/fattigdom/baerekraftig-utvikling

Guoskevaš sisdoallu

Fágaávdnasat
Hva er et essay?

Lær om essayet, "storebroren" til kåseri og petit.