Bargobihttá
Administrative rutiner i praksisbedriften din
Administrative rutiner vil si alle støtteoppgavene i en bedrift. Det er rutiner knyttet til økonomi, innkjøp og saksbehandling. Alle bedrifter har administrative rutiner, uansett hva bedriften driver med.
I praksisbedriften din er det en eller flere som jobber med administrative oppgaver. Få gjerne hjelp fra dem når du skal finne svar på oppgavene nedenfor.
Hvilke økonomiske rutiner har praksisbedriften? Beskriv hvordan bedriften tar imot ordrer, fakturerer og registrerer innbetalinger, og beskriv eventuelle purrerutiner.
- Hvilke rutiner har bedriften for lønnsarbeid?
- Hvordan foregår innkjøpsarbeidet? Hvem har fullmakt til å bestille og godkjenne kjøp? Hvilke kvalitetssikringsrutiner har bedriften for å sikre at det kjøpes inn riktig antall til rett pris og av riktig kvalitet?
- Beskriv saksbehandlingsrutinene i bedriften. Hva gjør bedriften for eksempel når en kunde klager på en vare? Hvilke interne regler er det for hvordan saker skal behandles i bedriften?
- Hva synes du om de administrative rutinene i bedriften som du har fått innsyn i? Er det noen rutiner som etter din mening kan forbedres?
Guoskevaš sisdoallu
Fágaávdnasat
Administrative rutiner og forbedringstiltakAdministrative rutiner kan beskrives som alle støtteoppgavene til en bedrift. Det er rutiner knyttet til områdene økonomi, bestillinger og saksbehandling.