Skolens administrative rutiner
Dere skal intervjue en kontoransatt ved skolen om de kontoradministrative rutinene.
Gå sammen to og to og forbered intervjuet. Under intervjuet kan det være lurt at den ene noterer mens den andre stiller spørsmålene.
Før dere gjør en avtale, må dere definere begrepet «administrative rutiner» og gjøre klar spørsmålene.
Forslag til spørsmål:
Hvem arbeider med administrasjon på skolen?
Hvilke arbeidsoppgaver er knyttet til arbeidet med økonomi?
Hvilke arbeidsoppgaver er knyttet til lønn og rekruttering?
Hva slags saker behandler administrasjonen, og hvilke rutiner har skolen for saksbehandling?
Hva gjør de som arbeider i resepsjonen?
Hva slags post kommer til skolen, og hvordan blir den behandlet?
Hvordan er skolens arkiveringsrutiner for fysisk og digital post?
Etter intervjuet:
Oppsummer hva dere har funnet ut, og renskriv svarene i en rapport.
Er det noen rutiner som kan forbedres? Kom med eventuelle forslag til forbedringer.
Hva synes dere om arbeidsoppgavene? Tror dere dette er spennende å arbeide med?
Guoskevaš sisdoallu
Administrative rutiner kan beskrives som alle støtteoppgavene til en bedrift. Det er rutiner knyttet til områdene økonomi, bestillinger og saksbehandling.