Njuike sisdollui
Bargobihttá

Turistkontoret

Det lokale turistkontoret har bedt dere om hjelp. De jobber for å utvikle hjemstedet deres til å bli et mer attraktivt reisemål, men hva skal til, og hva vil folk ha?

Oppdrag

Turistkontoret jobber for at hjemstedet deres skal få flere besøkende. Men hva vil folk ha? Må turistkontoret prøve å skape nye attraksjoner, eller kan de endre bruken av de attraksjonene som allerede finnes? Nå har de bedt klassen deres om hjelp til å undersøke hva folk vil ha, og i første omgang hva de ulike aldersgruppene i lokalbefolkningen ønsker seg.

Forberedelser

  • Gå sammen to og to.
  • Velg ut en målgruppe for undersøkelsen deres. (Det er viktig at arbeidsparene velger ulike aldersgrupper, slik at dere får dekket alle.)
  • Lag en undersøkelse tilpasset målgruppen deres. Husk å utforme spørsmålene slik at dere får svar på det dere lurer på.

Gjennomføring

  • Gjennomfør undersøkelsen.
  • Analyser svarene deres og skriv en oppsummering.

Sluttføring

  • Presenter funnene deres for klassen.
  • Hva er ulikt i de forskjellige målgruppene?
  • Er det noen nye trender som kommer fram i de ulike undersøkelsene?
  • Diskuter mulige tiltak turistkontoret bør jobbe videre med.
  • Lag en liste over det viktigste som kom fram i undersøkelsene, og send gjerne lista til turistkontoret.

Guoskevaš sisdoallu

Fágaávdnasat
Slik gjør du markedsundersøkelser

Gode markedsundersøkelser gir bedriften din en retning. Det er krevende å lage gode undersøkelser, men følg disse fem trinnene, så er du på god vei.