Analyse av forbrukertrender
Dagens forbrukere er klokere og mer selvbevisste enn før. De er også mer utålmodige, kresne og selektive. Samtidig er forbrukere i dag opptatt av miljø, bærekraft og dyrevelferd. I tillegg søker de det autentiske og unike. Dette er hovedpunktene i Euromonitor Internationals presentasjon av de ti viktigste forbrukertrendene for 2019 (Retailmagasinet, 2019).
- 1. Vi blir klokere.
- Vi er vi alle eksperter! Dette markerer en endring i maktfordelingen mellom detaljist og forbruker. Mens forbrukerne tidligere stolte på et spesielt merke eller en informasjonskilde før de bestemte seg, må merket – og detaljisten – i dag drive en konstant innovasjon, dra prisene ned og stadig fornye seg i måten de utvikler og tilbyr varene sine på. Grunnen er at forbrukerne blir sine egne eksperter ved å samle og dele informasjon på nettet, slik at de har mer kunnskap og stiller helt andre krav enn før.
- 2. Vi blir mer selvforsynt.
- Ved hjelp av apper og skreddersydde tjenester blir vi mer selvforsynt. Vi skaffer oss nok informasjon til å klare oss selv og blir mer kresne og selektive i valget av varer og tjenester.
- 3. Vi vil ha det nå!
- Vi vil ha ting gjort og få ønskene våre oppfylt og behovene våre dekket med en gang.
- 4. Vi søker det autentiske.
- Vi søker «back to basics», til det ekte og autentiske, og forlanger tilpassede og differensierte varer og tjenester. Vi stiller også høye krav til kvaliteten på det unike og håndlagede.
- 5. Vi vil forandre verden.
- Vi blir stadig mer opptatt av å bidra til en bedre verden, spesielt når det gjelder forbruk, forsøpling og forurensning. Det vi opplever og kjøper, skal forurense minst mulig, og spesielt plastforsøpling blir en viktig sak for stadig flere.
- 6. Vi vil være omtenksomme.
- Vi vil være mer omtenksomme og etisk bevisste. Det som før ble betraktet som etiske spesialprodukter, blir nå vanligere i alle sammenhenger. Dyrevelferd påvirker handlemønsteret vårt i stadig større grad.
- 7. Vi blir mer selektive.
- Vi blir mer opptatt av hva vi skal bruke tiden vår til, og mer selektive når det gjelder hvilke aktiviteter vi skal bruke ressurser på. Dette gjelder særlig de unge. De ønsker mer tid til å reflektere og ha frihet til å gjøre hva de vil. Internett kan føre til høyere stressnivå, ikke minst fordi vi blir mer og mer avhengige av å få nødvendig informasjon og få utført basale tjenester.
- 8. Vi er mer sammen digitalt.
- Utviklingen av mobile bredbåndstjenester gjør at vi i større grad enn før søker selskap med andre mennesker digitalt.
- 9. Vi har aldri vært mer alene.
- Globalt vil antallet singel-husholdninger i verden øke langt mer enn andre boformer. Stadig flere foretrekker en uavhengig livsstil med «loner living».
- 10. Vi er aldersløse.
- De som nærmer seg pensjonsalderen i dag, har mer til felles med yngre mennesker når det gjelder verdier og prioriteringer, enn det som var vanlig tidligere. Dette må man ta hensyn til når man utvikler og markedsfører produkter og tjenester.
Om vi skal sammenfatte forbrukertrendene for 2019 i to ord, er det kunnskap og muligheter. Vi har utallige muligheter, og den største utfordringen er rett og slett hva vi skal velge. Bedriftene må derfor hjelpe forbrukerne til å navigere i mulighetene de har, og gi dem gode kjøpsopplevelser.
Kjennskap til trendene i samfunnet – og spesielt i egen bransje – er en viktig kompetanse når man skal drive markedsføring og produktutvikling.
Hvert år gjøres det store internasjonale undersøkelser om og i forbrukermarkedet. Mange av disse undersøker trender, det vil si at de undersøker hva som er populært og ettertraktet, og hva som mest sannsynlig kommer til å bli det i tida framover. Dette er viktig informasjon bedrifter må jobbe med for å sikre seg at de kan levere det forbrukerne vil ha i framtida.
Hvilke typer produkter og tjenester står i fare for å forsvinne? Hvordan påvirker trendene forbrukeratferden? Dette kan du lese mer om i artikkelen Faktorer som påvirker kjøpsatferd, som du finner lenke til nedenfor.
Guoskevaš sisdoallu
Det er flere faktorer som påvirker forbrukeratferd. Hva tror du kan være med på å påvirke forbrukeratferd?