Njuike sisdollui
Bargobihttá

Hva kan du om Maslows behovspyramide?

Hvorfor er det viktig for en markedsfører å kjenne til Maslows teori om behovspyramiden? Klikk deg gjennom pyramiden under for å få en litt annerledes repetisjon.

Les om Maslows behovspyramide i den interaktive pyramiden og fagartikkelen under, og besvar deretter oppgavene.
Anbefalt verktøy: Padlet

Fagartikkel om Maslows behovspyramide

  1. Individuelt: Hva forstår du med Maslows behovspyramide? Skriv de viktigste punktene i padleten din. Hvis du trenger mer teori om modellen og hvordan den brukes, kan du også søke på internett. Gode søkeord: Maslows behovspyramide, behov, markedsføring og behov, selvrealisering.
  2. Individuelt: Nå som du kjenner til Maslows behovspyramide, velg deg et av de siste produktene du kjøpte (det kan være en vare eller en tjeneste). Forklar hva som motiverte deg til å kjøpe akkurat dette produktet. Hvor i pyramiden befant du deg? Hva utløste dette behovet hos deg? Hvilket behov løste kjøpet for deg? Noter i padleten din.
  3. Individuelt: Lag en salgspitch til medelevene dine om hvorfor du mener det er nødvendig for en som skal drive med salg og markedsføring å kjenne til Maslows behovspyramide. Velg presentasjonsform selv.
  4. Konkurranse: Hvem hadde den beste pitchen? Lag en uformell avstemning.
  5. I grupper og i klassen: Bruk svarene deres fra oppgave 1 og 2 og diskuter i grupper på 3–4 elever. Bli enige om likhetstrekk fra svarene deres, og lag et felles gruppesvar som dere vil presentere for de andre gruppene. Diskuter de forskjellige svarene og bli enige om en felles forståelse av emnet. Vinneren av salgspitchen tar notater og deler en felles padlet om Maslows behovspyramide med hele klassen.
Ressurser om salgspitch

Video om pitching fra NRK

Fagartikkel med videoer om pitching