Njuike sisdollui
Bargobihttá

PechaKucha om ekstern, intern og interaktiv markedsføring

Markedsføring har flere deler som må ses i sammenheng. Disse delene kaller vi for ekstern, intern og interaktiv markedsføring. Nå skal du beskrive, forklare og reflektere over dette gjennom å lage din egen presentasjon, som en PechaKucha. Bruk eksempler fra praksisplassen din i presentasjonen.

PechaKucha er en presentasjonsform der presentasjonen varer 6 minutter og 40 sekunder, ved hjelp av 20 lysark/bilder som bare kan brukes i 20 sekunder hver. 20 lysark × 20 sekunder = 6 minutter og 40 sekunder. Lysarkene består av bilder, og disse bildene er med på å formidle budskapet til den som snakker. Lysarkene inneholder vanligvis ikke tekst.

Reglene for PechaKuchaen er ikke absolutte, men hovedhensikten med presentasjonsformen er å formidle et budskap tydelig, presist, kort og konsist.

Oppgave

Du skal lage en PechaKucha 20 × 20 der du beskriver, forklarer og reflekterer over intern, ekstern og interaktiv markedsføring. Bruk eksempler fra praksisplassen din i presentasjonen.

Presentasjonen din kan du spille inn som en videofil og dele med faglæreren og/eller klassen, eller det kan være en muntlig presentasjon foran læreren og klassen.

Oppgaven egner seg også godt til gruppearbeid.

Tips til verktøy for å lage presentasjonen

Det er flere verktøy som kan passe når du skal lage presentasjonen. Her er noen forslag:

  • PowerPoint

  • Google Presentasjoner

  • Prezi

  • Sway

Screencast-O-Matic eller innspillingsfunksjonen i PowerPoint kan brukes for å spille inn presentasjonen.

Kilde

Sundstrøm, Kristin. 2019, 17.06. PechaKucha 20x20. NDLA. https://ndla.no/nb/article/18407.