Markedsundersøkelse om bærekraftig mobilbruk
I filmen ovenfor blir arbeidsforholdene til gruvearbeidere problematisert. Et annet problem, som de fleste vet om, er at det i dag er mange dyr i verden som er i ferd med å dø ut. Men er det mange som vet at gamle mobiltelefoner kan være med på å redde noen av dem?
Den demokratiske republikken Kongo er et land som er beryktet for sin gruvedrift og utvinning av mineraler og metaller til produksjon av mobiltelefoner. I takt med økt gruvedrift får blant annet gorillaene mindre leveområder og blir i større grad et lettere bytte for ulovlig jakt. For å forhindre denne utviklingen kan gjenvinning av gamle mobiltelefoner være en del av løsningen.
Guoskevaš sisdoallu
Neahttasiidu čuovvuvaččas forskning.no
Jobb i grupper, og lag en markedsundersøkelse for trinnet eller for hele skolen deres om mobiltelefoner, resirkulering av mobiltelefoner og gjenbruk av mobiltelefoner.
Undersøkelsen skal vise mobiltrendene blant elevene på skolen din, og den skal vise om de tenker på – og om de kjenner til – bærekraftig mobilbruk.
Gruppene blir enige om hvilke spørsmål dere må stille for å få svar på det dere lurer på, og om hvilken type undersøkelse dere vil lage. Det anbefales at halve klassen jobber med kvalitative undersøkelsesmetoder, og at den andre halvparten jobber med kvantitative undersøkelsesmetoder – slik at dere får både bredde og dybde i svarene deres.
Guoskevaš sisdoallu
Dybdeintervju, observasjon og eksperiment er tre ulike måter å innhente informasjon på ved undersøkelser.
Kvantitative undersøkelser i form av spørreundersøkelser er nok den formen for markedsundersøkelser flest av oss kjenner til.
Hver gruppe skal skrive en rapport om funnene fra undersøkelsen og lage en presentasjon der hovedfunnene fra undersøkelsen legges fram muntlig for klassen.
Som en forlengelse av denne oppgaven kan dere gjerne jobbe med oppgaven om å lage en holdningskampanje som oppfordrer medelever til å beholde mobiltelefoner lenger og resirkulere gamle mobiltelefoner.
Guoskevaš sisdoallu
Lag en holdningskampanje som fremmer gjenbruk av mobiltelefoner, som et virkemiddel for å redde dyr i verden som holder på å dø ut.