Njuike sisdollui
Bargodoaibma

Er det behov for ideen?

Ta utgangspunkt i en ny forretningsidé, og gjennomfør en markedsundersøkelse. Markedsundersøkelsen skal ha som mål å finne ut om det finnes et marked for forretningsideen, om ideen løser et virkelig problem, og om noen er villig til å betale for å få det løst.
Har du tenkt å starte bedrift? Det første du bør tenke på er å finne ut om det er et marked for ideen din. Video: Innovasjon Norge / CC BY-NC-SA 4.0

Beskrivelse av oppdrag

Oppgave 1: utvikle en forretningsidé

Jobb i grupper med å utvikle forretningsideer, og velg ut en idé som dere ved hjelp av en markedsundersøkelse vil finne ut av om det er behov for.

Det finnes ulike øvelser som kan være til hjelp for å komme på ideer og få i gang prosesser for idéutvikling. Her er noen eksempler på slike øvelser:

Guoskevaš sisdoallu

Fágaávdnasat
Brainstorming

Brainstorming er en enkel øvelse for å komme på flest mulig ideer, bli trygge på hverandre og få i gang prosesser for idéutvikling.

Fágaávdnasat
Slumpord med FNs bærekraftsmål

Slumpord med FNs bærekraftsmål er en øvelse der du får trent opp evnen til kreativitet og assosiasjonstenkning.

Oppgave 2: gjennomfør en markedsundersøkelse

Utarbeid og gjennomfør en markedsundersøkelse. Følg fasene i en tradisjonell undersøkelsesprosess, og ta bevisste valg i arbeidet med å utforme spørsmål til undersøkelsen, samle inn data, analysere data og rapportere funn. Lykke til!

Guoskevaš sisdoallu