Merkevarebygging og markedsstrategi for Stil.li
Tenk ut en idé til en ny bedrift innenfor klesbransjen. Bruk gjerne Stil.li som navn på bedriften.
Beskriv den nye bedriften. Skal den ha en fysisk butikk og/eller en nettbutikk? Hvilke typer produkter skal bedriften tilby?
Å gjøre merkevaren kjent er det viktigste i merkevarebyggingen. Valg av navn, logo og slagord kan være viktig for å skape assosiasjoner til merkevaren.
Vurder og diskuter om dere vil beholde merkenavnet Stil.li. Velg eventuelt et nytt merkenavn, og begrunn valget.
Lag et forslag til et slagord. Vurder om det er hensiktsmessig å bruke et slikt slagord.
Lag et forslag til en logo. Gjør rede for utformingen av logoen.
Utforsk og vurder ulike markedsstrategier som Stil.li kan bruke. Vis til konkrete eksempler, og besvar følgende spørsmål:
For å kunne tilpasse konkurransemidlene best mulig er det lurt å ta utgangspunkt i en realistisk målgruppe. Hvilken eller hvilke målgrupper mener dere Stil.li bør satse på? Beskriv målgruppa eller målgruppene, og begrunn valget.
Hvordan kan Stil.li kombinere ulike konkurransemidler? Vis konkrete eksempler på hvordan Stil.li kan bruke konkurransemidlene.
Hvilket konkurransemiddel mener dere Stil.li bør legge mest vekt på? Begrunn svaret.
På hvilken måte fokuserer bedriften deres på bærekraftig utvikling? Drøft og begrunn svaret.
Er valgene dere har tatt for hvordan dere bruker konkurransemidlene, bærekraftige? Hvis ikke, er det noe dere vil justere eller endre på? Gjør eventuelle justeringer og endringer.
Lag en presentasjon av bedriften som dere presenterer for klassen.
Senneset, I. (2019, 1. juli). FN-rapport: Klesindustrien står for større utslipp enn fly og skip. Aftenposten. https://www.aftenposten.no/norge/i/9vrE8d/fn-rapport-klesindustrien-staar-for-stoerre-utslipp-enn-fly-og-skip
Guoskevaš sisdoallu
Merkevarebygging handler om å skape kjennskap til merkevaren. Merkevarer tilfredsstiller emosjonelle behov i tillegg til funksjonelle behov.