Njuike sisdollui
Bargobihttá

Ville nyttevekster – sanking og produksjon

I dette prosjektet skal elevene utforske og lære om de spiselige, ville nyttevekstene som vokser i naturen rundt oss, og hvordan de kan brukes i deilige matretter. Elevene skal jobbe i grupper og sanke planter, finne oppskrifter og produsere retter.

Informasjon om oppgaven

Dere bør gjennomføre prosjektet mens det er sesong for ville nyttevekster, altså i tidsrommet april–mai.

Læreren bør gjennomgå temaet om spiselige, ville nyttevekster før elevene går ut og sanker planter. Klassen deles inn i grupper på tre eller fire elever. Hver gruppe skal finne oppskrifter og lage retter av nyttevekstene. Til slutt i prosjektet skal gruppene presentere rettene og nyttevekstene for resten av klassen, og i tillegg skal de lage et felles oppskriftshefte.

Elevene kan gjerne fotografere underveis i prosessen og bruke bildene i presentasjonen og oppskriftsheftet.

Dag 1. Teoretisk del

Læreren informerer om prosjektet og gjennomgår teori om ville nyttevekster. Klassen deles inn i grupper, og hver gruppe får tildelt sin plante. Gruppene skal finne fakta om planten og lage en presentasjon som de skal holde for resten av klassen til slutt i prosjektet.

Gruppeinndeling:

  • gruppe 1: geitrams

  • gruppe 2: skvallerkål

  • gruppe 3: løvetann

  • gruppe 4: brennesle (Husk at det gjør vondt å komme i kontakt med denne planten, bruk derfor hansker ved plukking, og den må ikke spises rå.)

Dag 2. Første økt

Sanking av nyttevekster

  • Klassen finner et egnet sted å sanke nyttevekster på. Alle gruppene må passe på at de får sanket nok av planten sin. Ha gjerne med et bilde av planten dere skal sanke, slik at dere kjenner den igjen. Dere må være sikre på hva dere plukker, og ikke smake på noe dere ikke vet hva er.

  • Bruk gjerne plastposer som kan lukkes/knytes til å oppbevare plantene i, og legg dem kaldt i kjøleskapet til dagen de skal brukes.

  • Gruppene konkurrerer om å dekorere det mest innbydende bordet, så dere skal også samle inn røtter, bær og greiner til dekorasjon mens dere er ute på sanking.

Dag 2. Andre økt

Forberedelse til kjøkkenøkt

  • Hver gruppe skal lage en meny og finne oppskrifter som passer til nyttevekstene dere har sanket. Dere skal selv velge hvilke retter dere skal lage, men det må være minst tre retter i menyen. Dere bør tenke kreativt og bruke planten på ulike måter som for eksempel til aperitiff, salat, marinade, saus, pesto, suppe, omelett, bakverk, desserter, drikke eller som en egen rett. Læreren oppgir hvilke andre hovedråvarer og basisvarer dere kan bruke.

  • Hver gruppe lager en detaljert arbeidsplan og en plan for dekking av bordet.

Dag 3. Kjøkkenøkt

  • Hver gruppe tilbereder menyen som planlagt.
  • Hver gruppe dekker opp et bord som passer til menyen. Dekorer bordet med det dere har funnet i naturen.
  • Presenter rettene på en buffé, og smak på hverandres retter. Hvordan synes dere det smakte? Var det noe som var overraskende?

  • Læreren er dommer og avslører hvilken av gruppene som har dekket og pyntet det mest innbydende bordet.

Dag 4

Presentasjon og refleksjon

  • Hver gruppe presenterer fakta om nyttevekstene og rettene som ble laget.
  • Klassen samler oppskriftene som gruppene har brukt, og lager et felles oppskriftshefte.

Reflekter sammen i klassen:

  • Hvor bærekraftig er det å bruke ville nyttevekster i matlagingen?

  • Hva har dere lært av prosjektet?

  • Hva var bra, og hva kunne vært bedre?

  • Kommer dere til å sanke og bruke ville nyttevekster i matlagingen flere ganger?

CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Unni Kulhuset Granheim, Hege Resell Amdahl, Cathrine Stavnes ja Martin Sveen.
Maŋemusat ođastuvvon 05/28/2024