Njuike sisdollui
Bargobihttá

Råvarekunnskap og kundebehandling

Kundebehandling og råvarekunnskap er viktig for en ferskvarehandler. Kundene vil gjerne vite hvordan råvarene skal behandles og brukes.

Dette er en teoretisk oppgave som kan leveres til lærer ved bruk av Word, PowerPoint eller lignende. Det er mulig å bruke både tekst og bilder.

Oppgave 1

Du jobber som ferskvarehandler og har mye kjøttvarer i ferskvaredisken. Når kunden kommer for å kjøpe disse produktene, må du ha kunnskap om hvilke tilberedningsmetoder du kan anbefale for

  • kvernet kjøttdeig

  • hel ytrefilet av okse

  • kyllingbryst

  • koteletter av svin

Kom med forslag til to forskjellige tilberedningsmetoder for hvert av disse produktene, og begrunn valget. Kunden må da få en grundig innføring i tilberedningen fra råvare til ferdig produkt.

Oppgave 2

Som ferskvarehandler er det viktig å få kundene til å handle flere produkter, det kalles mersalg.

Gi kunden forslag til tilbehør som passer til kjøttrettene, for eksempel metningsgarnityr, grønnsaksgarnityr og saus. Tenk gjerne på hvilke råvarer som er i sesong.

Oppgave 3

I tillegg til at du må ha råvarekunnskap, er det viktig at du møter kunden på en positiv måte.

Se filmen under hvor ferskvarehandleren snakker om kundebehandling.

Video: Jarle Sten Olsen / CC BY-ND 4.0

Sett opp en liste over hvordan du som ferskvarehandler vil ta imot en kunde på en god måte.

  • Hvordan vil du starte samtalen med kunden?

  • Hvordan bør kroppsspråket ditt være?

  • Hvordan vil du snakke? Høyt eller lavt, raskt eller sakte?

  • Hvordan avslutter du samtalen?

  • Hvordan vet du at salgssituasjonen har gått bra?

CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Einar Martin Kålen.
Maŋemusat ođastuvvon 2021-03-30