Hárjehus
Kommunikasjon mellom lærer og elever
God kommunikasjon mellom lærer og elever er det beste grunnlaget for læring. Hvordan skapes god kommunikasjon i klasserommet?
Lærer- og elevrolla
Mye har endra seg i skolen siden denne videoen blei laga, men god kommunikasjon mellom elev og lærer er fremdeles nøkkelen til god læring.
- Hvordan beskriver Hilde Larsen Damsgaard lærerrolla? Hva må læreren ta ansvar for i møte med elever, og hva bør han eller hun ikke gjøre?
- Elever i videregående skole har mange års erfaring med elevrolla. De kan derfor neppe kalles amatører, men ordet "profesjonell" passer heller ikke helt. Hvorfor ikke?
- Damsgaard nevner at kommunikasjon er mer enn ord. Hvilke andre måter kommuniserer vi på, ifølge henne?
- Er du enig i metodene og tiltakene lærer Cecilie Eftedal bruker for å skape god kommunikasjon og et godt (sam)arbeidsmiljø i klassen?
- Hvilke andre metoder og tiltak kan skape god kommunikasjon og godt miljø i klassen?
Reflekter, gjerne sammen med en kollega
- Vi snakker gjerne om overordna, underordna eller likeverdige roller i en kommunikasjonssituasjon. Til overordna roller er det knytta makt til å bestemme hvordan samtalen skal foregå, og ofte også makt til å ta avgjørelser. Hvordan vil du beskrive rollefordelinga mellom lærer og elev? Hvem har hva slags rolle, og hvorfor?
Skal lærere og elever gjøre hverandre gode, er det viktig å være tydelig på hva en forventer av hverandre.
- Nevn tre viktige ting en lærer bør forvente av elevene sine.
- Nevn tre viktige ting elever bør forvente av en lærer.
- Bør alle lærere være like?
Hilde L. Damsgaard og Cecilie Eftedal nevner at det er viktig for læreren å kjenne hele mennesket, og ikke bare være opptatt av hva en elev presterer i faget.
- Gi eksempler på hva du synes det er hyggelig at læreren vet om en elev.
- Hva slags informasjon om eleven er det nødvendig at læreren får?
- Gi eksempler på spørsmål og temaer som det passer best å ta opp med helsesøster, miljøarbeider, rådgiver, gode venner eller familie.
- Hva lærer eleven av å lage vurderingskriterier sammen med læreren?