Njuike sisdollui
Bargobihttá

Aktiviteter som stimulerer språket

Hver dag skal de ansatte i ulike institusjoner jobbe med å stimulerer barns språkutvikling. Da er det viktig at du og kollegaene dine tar utgangspunkt i hva barn og unge er interessert i, og hvilke ressurser de har. Ut fra dette kan dere legge til rette for språkstimulerende aktiviteter.

Oppgaver

Planlegg språkstimulerende aktiviteter som passer for en bestemt aldersgruppe, og prøv dem ut i praksis.

  1. Bestem deg for hvilken aldersgruppe du ønsker å lage aktiviteter for. Les i fagartikkelen om språkutvikling hvilket forventet språknivå barn i denne alderen befinner seg på.

  2. Lag et skjema som det du ser under oppgavene, og fyll inn hvilke aktiviteter du mener passer for å fremme de ulike områdene som det er viktig å stimulere.

  3. Velg en av de aktivitetene du har foreslått, og planlegg aktiviteten i et planleggingsdokument. Her skriver du også hva som er målet/målene med aktiviteten.

  4. Prøv ut aktiviteten enten i praksis eller i klassen.

  5. Evaluer aktiviteten ut fra de målene du satte.

    1. Hva gikk bra, og hvorfor gikk det bra?

    2. Hva kunne eventuelt vært gjort annerledes? Begrunn svaret ditt.

Språkstimulerende aktiviteter

Områder det kan være viktig å stimulere

Dine forslag til aktiviteter

sette ord på tanker og følelser

forstå viktige informasjon

lytte til andre

utvikle dialogen

huske/memorere

fortelle noe

repetere noe

ha språklek i ei gruppe

sette i gang en samtale

filosofere rundt et tema

øve på å lese

øve på bokstavlyder

øve på setningsoppbygging

øve på uttale

Guoskevaš sisdoallu