Njuike sisdollui
Fágaartihkal

Hvordan fremme kulturkompetanse?

En profesjonell barne- og ungdomsarbeider skal fremme respekt og toleranse for ulike kulturer for å utvikle kulturkompetansen hos både seg selv og barna.

Kulturkompetanse forebygger utenforskap

I rammeplanen for barnehagen og SFO samt i overordnet del av læreplanverket blir det satt søkelys på mangfold, respekt og inkludering. Det betyr at du som barne- og ungdomsarbeider skal hjelpe barna med å akseptere og tolerere andre kulturer og verdisyn, blant annet for å forebygge utenforskap og jobbe for et mer inkluderende samfunn.

Alle barn og unge, uansett funksjonsnivå, kjønn og sosial, etnisk eller kulturell bakgrunn skal kunne kjenne på verdien av å være betydningsfull i felleskapet. Som barne- og ungdomsarbeider er det din oppgave å sørge for at de kulturene som barna og ungdommene tilhører, blir en ressurs i det pedagogiske arbeidet.

Føler barna seg sett og akseptert for den de er, vil de utvikle et positivt forhold til seg selv og sin egen og andres kultur. Bidrar du til dette, fremmer du barnas kulturkompetanse.

Et godt foreldresamarbeid vil være til stor hjelp når en skal jobbe med å utvikle barn og unges kulturkompetanse. I noen tilfeller kan det være fint å bruke foreldre som informanter for den kulturen de representerer, men bruk også andre informasjonskanaler for å få et utvidet bilde av en kultur.

Kunnskap, ferdigheter og holdninger

Ansatte i barnehage og skole/SFO må sørge for at barn og unge får oppleve at det finnes ulike måter å tenke, handle og leve på. Som barne- og ungdomsarbeider skal du derfor fremme barns nysgjerrighet og undring over likheter og ulikheter i samfunnet, og prøve å lære barna å se ting fra andres ståsted.

Det å gi barna kunnskap om andre kulturer og levemåter utvider forståelsen deres. Ved aktivt å oppsøke gode kilder som gir nyanserte bilder av ulike kulturer, fremmer du kulturkompetansen til barna. Det er viktig å bruke kilder som fremstiller kulturene med respekt.

Barn og unge må lære seg sosiale ferdigheter for å vite hvordan de skal oppføre seg og handle i møte med andre kulturer. Det kan vi hjelpe dem med å utvikle. I møte med andre kulturer er det viktig å vite hva som er passende og upassende oppførsel, hva vi kan gjøre, og hva vi ikke bør gjøre.

Gjennom hele livet tilegner vi oss holdninger som vises i vår væremåte mot andre. Holdninger er ofte noe vi ubevisst overtar fra våre foreldre eller andre betydningsfulle voksne, og venner som vi identifiserer oss med. Holdningene våre viser seg ofte når vi uttrykker noe verbalt, i følelsesmessige reaksjoner og i handlinger, men de kan endre seg etter hvert som vi tilegner oss ny kunnskap og nye erfaringer.

Ulike temaer dere kan jobbe med

Temaer som dere kan jobbe med i barnehage, skole og SFO:

  • mennesker fra ulike kulturer

  • musikk fra andre kulturer

  • mat fra andre kulturer

  • ulike trosretninger

  • ulike høytider og merkedager

  • ulike samlivsformer

  • hvor forskjellig vi mennesker er

  • ulike flagg

  • ulike dialekter og språk

  • ulike planter og dyrearter i verden

Utfordringer til deg

  1. Hvorfor må barn og unge utvikle kulturkompetanse?

  2. Hvordan kan du utvikle din egen kulturkompetanse?

  3. Hvordan kan du støtte barn og unges utvikling av kulturkompetanse?

  4. Hvordan skal du jobbe for at barn og unge ser at du innehar kulturkompetanse?


Guoskevaš sisdoallu

Kilder

Lidèn, H. (2007). Barn og migrasjon. Mobilitet og tilhørighet. Universitetsforlaget.

Rigi, G. (2017). Kulturell kompetanse i grunnskolen. [Masteroppgave]. Universitetet i Oslo. https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/58169/1/Kulturell-Kompetanse-i-grunnskolen.pdf

Sundsfjord, S. (2019). Integrering av kulturkompetanse. UiT Norges arktiske Universitet. https://uit.no/prosjekter/prosjektsub?p_document_id=349411&sub_id=426087

Thunem, G. (u.å.). Fleirkulturell forståing og kommunikasjon. Bibliotekutvikling.no. https://bibliotekutvikling.no/konflikthandteringibiblioteket/flerkulturell-forstaelse-og-kommunikasjon/