Å anerkjenne andre
Gå sammen i ei gruppe med tre deltakere. Lag et rollespill med en samtale eller en hendelse mellom et barn og en barne- og ungdomsarbeider. Ta gjerne utgangspunkt i en konkret erfaring som en av dere har hatt. Rollespillet har som mål at barne- og ungdomsarbeideren skal forstå og anerkjenne barnet. Velg roller: barn, barne- og ungdomsarbeider og medhjelper/støtte til barne- og ungdomsarbeideren.
Barnet og barne- og ungdomsarbeideren gjennomfører rollespillet med vekt på at barne- og ungdomsarbeideren
verdsetter barnet
forsøker å forstå og stiller åpne spørsmål og lytter
bekrefter barnets opplevelser, følelser og tanker
gjenspeiler barnets tanker og følelser
undrer seg og er nysgjerrig uten å vite sikkert
gjenforteller for å sjekke om det er forstått riktig
bringer inn nye perspektiver og idéer og ser om de har noen betydning
Barne- og ungdomsarbeideren kan når som helst under rollespillet stoppe og spørre medhjelperen om støtte og direkte veiledning.
Barnet forteller om hvordan det opplevdes å bli møtt med anerkjennende kommunikasjon og kommer gjerne med forslag til forbedring.
Alle i gruppa diskuterer selve situasjonen med hovedvekt på
barnets opplevelse og hvordan det er å anerkjenne andre
barne- og ungdomsarbeiderens opplevelse
Gjenta rollespillet med nye roller til alle har fått prøvd seg som barne- og ungdomsarbeider.