Vareflyt i verdikjeden
Mange aktører er involvert i arbeidet med å få fram varer til ulike sluttbrukere. Vareflyten i dag går ikke bare gjennom én virksomhet, men gjennom mange spesialiserte virksomheter.
Varer skal leveres til rett tid og på rett sted, og helst på en miljøvennlig måte. For å klare dette må man planlegge og administrere vareflyten, og denne prosessen kalles for logistikk. Logistikk dreier seg om å styre vareflyten mest mulig effektivt gjennom god service og så lave omkostninger som mulig.
Det meste av råvarene kommer fra primærnæringene, men en økende andel råvarer kommer fra gjenvinning av avfall.
Vareflyten starter med uttak av råvarer fra primærnæringene. Derfra går råvarene til industribedriftene, som omdanner råvarer til ulike halvfabrikater og ferdigvarer. Ferdigvarene går videre til handelsnæringen, som formidler varene via sine grossistlagre og butikker fram til sluttbrukerne. Når sluttbrukerne kasserer varene, gjenvinner vi råvarene og bruker dem på nytt.
Flytskjema
Vi kan illustrere vareflyten gjennom en bedrift ved hjelp av et flytskjema. Et flytskjema viser rekkefølgen av de aktivitetene bedriften må gjennomføre. I tillegg viser det hvilke kontroller bedriften gjør for å forhindre at feil forplanter seg.
Vareflyten starter med at virksomheten, for eksempel Asko, som er en stor dagligvaregrossist, mottar en ordre fra en kunde, for eksempel en Kiwi-butikk.
Et plukkskjema viser trinnene i vareflyten på et av regionlagrene til Asko – fra de mottar en ordre fra en butikk, til varene er klare for transport og levering.
Etter endt salg på en vanlig hverdag bestiller alle butikkene som sokner til et av Askos regionlagre, nye varer fra dette lageret. Regionlageret mottar ordrene elektronisk. Regionlagerets datasystem sorterer butikkordrene i fire delordrer. Frysevarer skal plukkes fra fryselageret, kjølevarer fra kjølelageret, tørrvarer fra lagersonen for tørrvarer og frukt og grønt fra sin lagersone.
Plukkerne i de ulike lagersonene tar ut sine delordrer samtidig og begynner å plukke. Når de er ferdige, går varene til et sammenstillingsområde. Tørrvarer blir emballert med plastfilm for at de skal være stabile under transporten. Varene blir merket med butikkenes navn og plassert på et oppstillingsområde for transport. Etter at alle varene som skal med samme kjørerute, er ferdigplukket, lastes de på transportmidler og kjøres ut til butikkene.
Bærekraft
For at vi skal klare å nå FNs bærekraftsmål, er det viktig å tenke på bærekraft også i vareflyten. Asko bruker for eksempel bare fornybart drivstoff, som hydrogen og drivstoff fra bærekraftige kilder. Også fergetrafikken ser på nye løsninger, slik som Color Lines nye hybridskip.