Verdikjeden for Salmalaks
Om overskriften var «Kvalitet selger», ville det vært urettferdig mot dem som har hatt jobben med å markedsføre Salmalaks. De har utviklet en merkevare som på sitt sterkeste oppleves som et eget fiskeslag – en oppdrettslaks som er sunn, velsmakende og for mange en forutsetning for å tilberede populære fiskeretter. I dag er det mange tilbydere av ferskpakket fisk i norske butikker. Flere av dem sier at de neppe hadde lyktes om ikke Salma hadde gått foran og endret forbrukernes syn på slike produkter.
Om vi tar utgangspunkt i Porters verdikjedemodell, vil vi se at hovedaktivitetene i verdikjeden for Salmalaks er tett knyttet sammen.
Inngående logistikk
Inngående logistikk vil for Salmalaks dreie seg om
- innkjøp og transport av lakseyngel
- innkjøp og transport av laksefôr
- oppdrett fra yngel til voksen slaktefisk på rundt 4 kilo
- forberedelse til slakting i egen merd siste 24 timer før produksjon
Produksjon
Produksjon av Salmalaks skjer i løpet av knappe fire timer og er knyttet til disse aktivitetene:
- slakting og manuell skjæring av fileter
- vakuumpakking
- nedkjøling
- transportemballering
Utgående logistikk
Utgående logistikk må på samme vis som produksjonen skje raskt og består av én av følgende aktiviteter:
- transport fra lakseslakteri til flyplass
- transport fra lakseslakteri til grossist
- transport fra lakseslakteri til kjedens hovedlager
- transport fra lakseslakteri til butikk
- transport fra lakseslakteri til restaurant
En stor del av distribusjonen skjer i TINEs distribusjonssystem. TINE er spesialister på å transportere nedkjølte ferskvarer med kort holdbarhet. Salmalaksen har normalt en holdbarhetstid på ti dager etter slakting.
Salg og markedsføring
Salg og markedsføring er en viktig del av et produkts verdikjede og består blant annet av:
- oppfølging av restauranter, butikker og kjeder
- merkevarebygging via reklame, samarbeid med ledende kokker, media og mye annet
- salg og markedstiltak mot forhandlere, dels i samarbeid med TINE
- forskning og utvikling av nye produkter
Service
Service retter seg mot både forhandlere og sluttbrukere. For Salma er dette spesielt aktuelt:
- ordrekontor
- brukeropplæring, både av forhandlere, restauranter og forbrukere
- garanti- og reklamasjonsrutiner