Markedsfør smoothie til ulike målgrupper
Oppdrag: Lag et reklameprodukt
En aktør innenfor smoothie-markedet skal lansere et nytt produkt: en sunn frukt-smoothie med innslag av jordbær og kokosmelk. Du har fått i oppdrag å lage to ulike lydreklamer for produktet.
Den ene lydreklamen skal være rettet mot elever på videregående skole.
Den andre lydreklamen skal være rettet mot pensjonister.
Skriv en kort beskrivelse av de to målgruppene.
- Hva assosierer du med målgruppene?
- Hva er målgruppene opptatt av?
- Hvordan er økonomien til disse målgruppene?
Gjennom hvilke kanaler kan du nå målgruppene med reklamen?
Hvilke virkemidler passer til de ulike målgruppene?
Finn et passende navn til smoothien. Navnet skal treffe både yngre og eldre målgrupper.
Formuler budskapet. Bestem hva du skal fokusere på, og hva du ønsker å formidle gjennom reklamene.
Planlegg oppbygging og bruk av virkemidler.
Tenk nøye gjennom hvordan du skal henvende deg til de ulike målgruppene. Hvilken effekt får valg av virkemidler på sluttproduktene?
Velg publiseringskanal til reklamene (du kan velge ulike kanaler til de to lydreklamene).
Sjekk om planen for reklamene passer til den skriftlige beskrivelsen av målgruppene, gjør eventuelle justeringer der det trengs.
Lydreklamene skal ha en varighet på 15 til 20 sekunder.
Du kan bruke mobiltelefon til lydproduksjonen.
Ta hensyn til medieetikk og gjeldende lovverk i mediebransjen.
Rediger reklamene i et egnet redigeringsprogram.
Gå gjennom denne sjekklista for lydarbeid.
Lever i et filformat som er klart til publisering.
Spill av lydreklamene.
Beskriv hvilke grep og virkemidler du har brukt for å treffe de ulike målgruppene. Pek på likheter og ulikheter i lydreklamene dine.
Beskriv hvordan du har forholdt deg til medieetikk og gjeldende lovverk i forbindelse med produksjonene.
Gå inn på typiske sjangertrekk i lydreklamene, og diskuter hvilken funksjon disse medieproduktene har i samfunnet.
Guoskevaš sisdoallu
Medieetikk er refleksjon over etiske problemstillinger som kan kobles til medieinnhold i ulike kanaler.