Njuike sisdollui
Bargodoaibma

Lag pilotepisode og sjekk responsen i ei fokusgruppe

Lag en pilotepisode (video eller podkast). Sjekk responsen dere får fra publikum gjennom en fokusgruppeundersøkelse.

Oppgave 1: Lag en kort pilot


Lag en kort av et av oppdragene under. Test ut responsen i ei .

1: Videoportrett av ungdom

Regionavisa vil ha en ny dokumentarserie om ulike ungdommer. De ønsker ungdom til å produsere den, for å få et ungt og fresht uttrykk. Serien skal presentere livet og interessene til ungdom i hver episode.

Lag en pilotepisode på to minutter, og lag tittel og vignett til serien. Regionavisa vil ha tittelforslag på dokumentarserien.

2: Kortfilm og teaser

NRK P3 vil ha i ulike filmsjangre som skal treffe ungdom. Kortfilmen kan være på mellom fem og ti minutter, og pilotepisoden skal være på to til tre minutter.

Sett stemninga og ha et tydelig visuelt uttrykk. Lag også en teaser (smakebit) på 15 sekunder tilpasset deling i sosiale medier i stående eller kvadratisk format.

3: Podkast

Helsestasjonen i kommunen deres vil ha en med fokus på ungdom og samhold/utenforskap for å gjøre det lettere for ungdom å få hjelp og bry seg om de rundt seg.

De ønsker at det skal være en podkast med dramatiseringer/caser som blir diskutert av et panel med to eller tre personer. Lag en pilotepisode på tre minutter. Få med tittelforslag og et podkast-cover (kvadratisk).

Oppgave 2: Presenter materialet for fokusgruppa

Når dere har laget pilotepisoden, forbereder dere visning eller lytting av pilotepisoden og lager spørsmål til fokusgruppa.

Forslag til spørsmål og oppgaver til fokusgruppeintervjuet
  • Vis/spill av anslaget (10–30 sekunder), og hør hva slags respons dere får.

  • Still spørsmål etter anslaget. For eksempel: Hva tror de kommer? Får de lyst til å se/lytte mer? Hvorfor/hvorfor ikke? Er alt klart og tydelig? Forstår de hva som skjer?

  • Vis/spill av hele pilotepisoden, og spør hva de tenker om innholdet. Still konkrete spørsmål hvis dere lurer på noe bestemt.

  • Still spørsmål om innhold og form, oppbygning, fokus, valg av musikk/stil og så videre.

  • Dere kan også vise enkelte korte scener og be om respons, både av innholdet dere bruker, og det dere vurderer å bruke.

Kjør fokusgruppeundersøkelse

Noter hva som skjer når dere viser fram materialet. Ler de? Ser de forvirret ut? Er de engasjert? Blir de berørt? Ser de heller på mobilen eller ut av vinduet? Hva tenker de om innholdet, og lurer de på noe?

Skriv ned svarene eller ta lydopptak av fokusgruppeintervjuet.

3: Oppsummer funnene fra fokusgruppeundersøkelsen

  • Hva fungerer? Hva kan bli bedre?

  • Hvordan blir det dere har skapt, møtt av deltakerne?

  • Hva kan dere ta med dere videre til denne eller andre produksjoner?

Oppgave 4: Utvikle episoden videre

Dersom det er rom for det, kan dere videreutvikle konseptet og lage hele episoden eller lage en ny episode. Bruk innspillene dere har fått i fokusgruppeundersøkelsen, for å forbedre produktet eller konseptet.

Guoskevaš sisdoallu

Fágaávdnasat
Bruk av fokusgrupper i programskaping

Gjør du fokusgruppeundersøkelser, kan du komme i dybden og få verdifull informasjon som du kan bruke når du utvikler program og innhold.