Dokumentasjon i medieproduksjon
Gjennom dokumentasjon skaper du sammenheng mellom det som ble planlagt, det som er utført, og det videre arbeidet. Det er viktig å lære å dokumentere egen produksjon.
Dokumentasjonen vil hjelpe deg å se hva som har gått bra, og hva du kan utvikle videre. Dokumentasjon og kvalitet henger sammen.
I opplæring brukes ofte dokumentasjon til vurdering og til framlegging for andre elever. Slik viser du hva du har gjort, og forklarer hvordan og hvorfor.
Dokumentasjonen er med på å vise kvaliteten på produksjonsprosesser og produkter. Når du senere skal ut i arbeidslivet, kan dokumentasjonen være nyttig å vise til når du skal søke jobb.
Dette bør du ha med i en dokumentasjon
Du bør begrunne valg av uttrykk, målgrupper og kanaler.
Legg ved originaler eller kopier av idémyldringen, skisser, notater fra research, produksjonsplaner og ansvarsfordeling.
Ta med vurderinger som ble gjort underveis i prosessen, for eksempel endring av opptaksplaner eller -steder. Få med på hvilken måte valgene som er tatt underveis, har påvirket resultatet.
Beskriv hvordan det ferdige resultatet av arbeidsprosessen ser ut i forhold til de opprinnelige planene, gjerne med en konkretisering av viktige avvik. Dersom du i ettertid ser at noe med hell kunne vært gjort helt annerledes, er dette viktig å få med i dokumentasjonen.
Gi en oppsummering av hva du har lært, og hva du kan ha nytte og glede av med tanke på dine framtidige prosjekter.
Når du skal samarbeide med andre, eller jobber på oppdrag, kan dokumentasjonen brukes i startfasen for å avklare rammer og forventninger.
Oppdragsbestilling og løsningsforslag
Oppdragsgiveren skriver en bestilling og dokumenterer ønsker og krav knyttet til oppdraget. Bestillingen kan inneholde beskrivelser av innhold og form, målgruppe og medieuttrykk. Skal du svare på bestillingen, svarer du med et skriftlig løsningsforslag, eller skriver et referat etter et møte med oppdragsgiveren.
Oppdragsgiveren justerer og godkjenner forslaget fra deg. På denne måten er du og oppdragsgiveren allerede i gang med å dokumentere samarbeidet, og dette vil hjelpe dere med å sikre kvalitet i prosessen. Dokumentasjonen blir et "bevis" på hva dere har tenkt og planlagt, som dere kan komme tilbake til i ulike faser av prosessen.
Vi kan ha ulike tilnærminger til hvordan vi dokumenterer en arbeidsprosess. Noen ganger er det selve resultatet som er det viktigste å dokumentere, mens det andre ganger er arbeidet i idéutviklingsprosessen som er det viktigste.
Eksempel: SKUP
I undersøkende journalistikk er det god praksis å dokumentere kildearbeidet i idéutviklingen. Hvert år leverer journalister grundige metoderapporter til Stiftelsen for en Kritisk og Undersøkende Presse (SKUP) for å dokumentere sine arbeidsprosesser. De beste bidragene hedres med SKUP-prisen som deles ut årlig til "fremragende undersøkende journalistikk".
Formålet med metoderapportene er å vise fram profesjonelle arbeidsmetoder og inspirere flere til å drive med undersøkende journalistikk. Rapportene brukes også til erfaringsdeling i bransjen, slik at journalister kan lære av hverandre.
Guoskevaš sisdoallu
Kvalitetssikring hører med i alle faser i en medieproduksjon for å tilfredsstille forventninger og krav til kvaliteten.
Når du jobber med egenprosjekter, er det viktig å dokumentere hva du har gjort, hvordan og hvorfor.