Evaluer med sokratisk metode
Den norske journalisten Berit Hedemann utviklet metoden da hun jobbet med radiodokumentarer i NRK. Metoden kan brukes i arbeid med andre typer medieproduksjoner, og kan være et nyttig verktøy for å avdekke hva som fungerer i en produksjon, og hva som må jobbes videre med.
Første del: Refleksjon i gruppe
Be ei lita gruppe mennesker lytte eller se på medieproduksjonen din i stillhet mens de noterer opplevelser.
De kan stille seg selv følgende spørsmål:
Blir jeg berørt?
Klarer jeg å følge med, eller mister jeg interessen?
Forstår jeg budskapet?La gruppemedlemmene dele opplevelsene med hverandre. Start med det som var bra, fortsett med det som kan utvikles videre. Hva har de opplevd likt/ulikt?
Har alle en felles forståelse av hva som er budskapet, og hvem som er målgruppa?
Til slutt forteller du gruppa om arbeidet ditt med medieproduksjonen din. Fortell om valg av målgruppe og tankene bak produksjonen.
Andre del: Egen refleksjon
Hva tenker du nå om arbeidet ditt? Fikk du respons som forventet? Har evalueringen gitt deg ny innsikt? Noter ned stikkord som du vil ta med deg videre.
Juster produksjonen din om nødvendig før du leverer den.
Handgaard, B. (2020). Historiefortelling på digitale plattformer. Cappelen Damm Akademisk.
Guoskevaš sisdoallu
Hvordan lære sammen i grupper? Se filmen om godt gruppearbeid og diskuter hvilke regler som bør gjelde for klassen.
Sokratisk seminar er en måte å organisere en utforskende samtale i klasserommet på. Her kan du få øvd deg på metoden.