Prising av partigods
For transportøren er det viktig å få betalt for hele transportvolumet. Vi kan angi volumet i kubikkmeter og beregne en frakt i samsvar med det. Vi kan også bruke begrepet lastemeter og beregne frakt etter hvor mange lastemeter godset opptar.
De fleste bruker i dag semitrailere. En semitrailer har en innvendig lastelengde på 13,6 m (det vil si 13,6 lastemeter) og en innvendig bredde på 2,4 m, mens den innvendige høyden kan variere fra 2,3 til 3,0 m.
Vi tar utgangspunkt i en semitrailer med følgende innvendige mål: 13,6 m lengde, 2,4 m bredde og 2,3 m høyde.
Det totale lastevolumet blir
Samlet lastekapasitet kan for eksempel være oppgitt til 25 tonn i vognkortet. Vi fordeler de 25 tonnene på de
Da får vi at 1
I stedet for å regne om fra volum til fraktberegningsvekt kunne vi ha regnet om fra lastemeter til fraktberegningsvekt. Da får vi
Én lastemeter opptar altså et volum på
Når et lastevolum på 1
I praksis bruker transportørene fraktberegningsvekter på 1 850 kg per lastemeter for sin europatrafikk med semitrailere og 2 000 kg for Norden-transporter (vogntog).
Nå kan vi beregne fraktberegningsvekt per pallplass. En vanlig europall har ytre mål på 1,2 m x 0,8 m. Disse kan vi laste enten tre ved siden av hverandre eller to i bredden. Vi får da tre paller på 1,2 lastemeter eller to paller på 0,8 lastemeter. Gjennomsnittlig opptar da hver pall 0,4 lastemeter.
Fraktberegningsvekt for en pall som skal fraktes i Norden, der det beregnes 2 000 kg per lastemeter, blir da
Til Europa for øvrig, der vi skal beregne 1 850 kg per lastemeter, blir fraktberegningsvekten