Farger som virkemiddel i bilder
Diskuter med en medelev
Hvilke farger opplever dere at "passer sammen"?
Fins det farger som ikke passer sammen? Forklar!
Hvilke farger "slåss om oppmerksomheten"?
Hva vi opplever som harmonisk eller kontrastfylt, er ikke tilfeldig. Når du skal beskrive hvordan farger brukes som virkemiddel, må du lære deg noe om hvordan farger påvirker hverandre. Filmen øverst på siden gir ei innføring i fargelæra til Johannes Itten (1888–1967). Den kan hjelpe deg til å beskrive og forstå fargebruk i visuell kommunikasjon.
Itten plasserte fargene i en fargesirkel. Innerst i fargesirkelen finner vi grunnfargene (primærfargene) rødt, blått og gult. Vi kan blande fram de fleste andre fargene ved hjelp av dem.
Fargene i venstre halvdel av fargesirkelen kaller vi gjerne kalde farger, mens fargene i høyre halvdel kalles varme farger. Kalde farger assosierer vi gjerne med kulde, klarhet og avstand. Varme farger understeker varme og nærhet.
Kontraster fanger gjerne oppmerksomheten vår og tydeliggjør budskapet i et bilde. Den sterkeste kontrasten får vi når vi stiller de tre grunnfargene opp mot hverandre. Også komplementærfarger (farger som står overfor hverandre i fargesirkelen) gir en tydelig kontrastvirkning. Kald–varm-kontrast får vi ved å plassere kalde og varme farger ved siden av hverandre. Lys–mørk-kontrast er en annen type kontrast som ofte blir brukt.
De fleste av oss har en yndlingsfarge som vi liker spesielt godt. Men fargenes egenskaper oppfatter vi forbausende likt. Vi assosierer farger med varme og kulde, med tyngde og letthet, med ro eller aktivitet. Nettopp fordi vi har denne felles oppfattelsen – denne innebygde tolkningen som er programmert i underbevisstheten vår – kan og bør vi bruke fargene som et effektivt kommunikasjonsmiddel.
Idium (2020), et mediebyrå som blant annet leverer tjenester innen digital markedsføring, har laget en oversikt over de mest brukte fargene for bedrifter, og hva fargene assosieres med. Blå viser seg å være den mest brukte fargen blant store merker i verden. På andreplass finner vi rød, og på tredjeplass er sort/grå-skalaen. På fjerdeplass dukker gult opp.
- Blå er pålitelig, troverdig, sikker og ansvarlig. Det er en populær farge i flyselskap og i firmaer innen teknologi, helse, omsorg, finans, energi og jordbruk.
- Rød er aggressiv, energisk, provoserende og fanger oppmerksomheten.
- Sort er prestisje, verdi, tidløshet og (overdreven) eleganse.
- Gul er positivitet, lys, varme, motivasjon og kreativitet.
- Lilla er kongelig, sofistikert, nostalgisk, mystisk og spirituell.
- Grønn er rikdom, helse, prestisje og ro.
- Oransje er vitalitet, moro, sprudlende og leken.
- Brun er jordnær, naturlig, enkel og holdbar.
- Hvit er ren, uskyldig, nobel og myk.
Farger kan ha symbolsk betydning. Men hva en farge betyr, kan variere fra kultur til kultur. I vår kultur blir fargen gul ofte assosiert med falskhet, mens den står for troskap i Øst-Asia. Derfor er det viktig å tenke nøye over hvem som er den primære målgruppa vi kommuniserer med.
Farger kan dessuten ha flere betydninger. Rødt kan for eksempel symbolisere både kjærlighet, varme, fare og revolusjon. Svart er ofte symbol for død og sorg. Hvitt kan også symbolisere sorg, men står i tillegg for renhet og fred. Blått er evighetens farge og symboliserer trofasthet og stabilitet. Fra gammelt av var fargen purpur forbeholdt kongen eller keiseren. (Mørstad & Tschudi-Madsen, 2021)
Idium (2020, 2. april). Bedre nettsider med riktige farger. https://www.idium.no/b/bedre-nettsider-med-riktige-farger (idium.no)
Mørstad, E. & Tschudi-Madsen, S. (2021, 19. august). Fargesymbolikk. Store norske leksikon. http://snl.no/fargesymbolikk (snl.no)