Njuike sisdollui
Bargobihttá

Forretningsplanen til Folkeladeren

I denne oppgaven skal du beskrive og vurdere Folkeladerens forretningsplan.
I denne videoen forteller Ragnhild Silkoset, som er professor i markedsføring, om arbeidet med å utvikle en forretningsplan, og gründerne av Folkeladeren forteller om sin forretningsplan. Video: Filmkonsulentene / CC BY-NC-SA 4.0

Oppgave 1

Se videoen ovenfor. I videoen blir du kjent med forretningsidéen til Folkeladeren og deres arbeid med å utvikle en forretningsplan.

Oppgave 2

  1. Beskriv Folkeladerens forretningsidé og forretningsplan. Bruk informasjonen fra videoen ovenfor og nettsiden til Folkeladeren. Nedenfor er noen hjelpespørsmål som bør være besvart. Om du ikke finner eksakte svar på spørsmålene, skriv hvordan du antar at det er.

    Hjelpespørsmål
    • Hva er forretningsidéen til Folkeladeren?

    • Hvordan fokuserer de på bærekraft?

    • Hvem er målgruppa?

    • Hvilke markedsmål har de?

    • Hva slags markedskommunikasjon bruker de?

    • Hvilke salgskanaler benytter de?

    • Hvilke betalingsløsninger benytter de?

    • Hvilke distribusjonsformer har de?

    • Hvilke kostnader har de?

    • Hvilke markedsaktiviteter skal de gjennomføre?

  2. Vurder Folkeladerens forretningsidé og forretningsplan ut fra et bærekraftperspektiv.

Oppgave 3

I 2021 ble bedriften Folkeladeren.no - Euromatic AS kåret til en gasellebedrift av Dagens Næringsliv. Søk på internett, og gjør rede for hva det betyr å bli en gasellebedrift, og hva som skal til for å komme på DNs gaselleliste.

Oppgave 4

Et av punktene i forretningsplanen til Folkeladeren handler om markedskommunikasjon.

  1. Har du hørt eller sett noe markedskommunikasjon fra Folkeladeren tidligere? I så fall, hva da?

  2. Søk etter markedskommunikasjon om Folkeladeren. Hvordan synes du denne markedskommunikasjonen fungerer?

  3. I videoen nedenfor kan du se en av Folkeladerens konkurrenter, bedriften Easee. De har fått med seg Gjert Ingebrigtsen i sin markedsføring.

    • Bør Folkeladeren også få med seg en kjent person i sin markedskommunikasjon? Hvorfor / hvorfor ikke?

    • Hvilken kjent person kunne Folkeladeren eventuelt ha benyttet i sin markedskommunikasjon?

    • Hvilke kommunikasjonskanaler synes du Folkeladeren bør satse mest på?

Šattai meattáhus olgguldas resursa vieččadettiin. Geahččal viežžat siiddu ođđasit.

Oppgave 5

Forretningsplaner må utvikles i takt med samfunnsutviklingen.

  1. Hvilke endringer tror du vi vil få i samfunnet framover, som kan være relevant for salg av Folkeladeren?

  2. Hvilke endringer tenker du at Folkeladeren må gjøre i sin forretningsplan i årene framover for å ta hensyn til samfunnsutviklingen? Grunngi svaret ditt.